Matky, dcéry a ich komplikované vzťahy

Matky, dcéry a ich komplikované vzťahy

Napísala 

Dievčatá a ženy, ktoré nie sú schopné vybojovať si miesto, ktoré si zaslúžia; tie, ktoré sa izolujú od spoločnosti, sabotujú vlastné úspechy a nedokážu byť šťastné. Tie, ktoré znovu a znovu nadväzujú vzťahy s ľuďmi, vedľa ktorých sa cítia nedostatočné, prehliadané a osamelé. Ak sa v niektorom z týchto popisov spoznáte, táto kniha je určená práve vám.

Karen C. L. Anderson
MATKY, DCERY A KOMPLIKOVANÉ VZTAHY
Grada Publishing, 180 s.

Karen C. L. Anderson je koučka, ktorá založila komunitu pre ženy Mare: A ReMothering Community. Učí v nej klientky vnímať nešťastné detstvo tak, aby ich prestalo ničiť. Najväčšou témou tejto komunity je liečba vzťahu k matkám, ktoré svoje dcéry zanedbávali, kritizovali, podceňovali, alebo naopak, dusili láskou – a premena psychickej bolesti na múdrosť a kreativitu. Autorka sama zažila výchovu matkou-alkoholičkou a roky jej trvalo, kým spracovala negatívne dôsledky takejto výchovy. Preto vie, že téma komplikovaných vzťahov medzi matkami a dcérami je veľkou témou; že mnohé ženy si aj v dospelosti pripadajú bezcenné, akoby nič, čo kedy urobili, nebolo dosť dobré, pretože sa v detstve nedokázali zavďačiť svojej nevyrovnanej matke.

Základný odkaz pre klientky a čitateľky znie: na to, aby ste sa prestali trápiť, že nie ste dosť dobrá, lebo vás matka nemilovala, aby ste prestali byť obeťou takéhoto detstva, sa vaša matka vôbec nemusí zmeniť. Táto práca sa týka vás, nie vašej matky. Naučíte sa nastaviť si hranice a zoznámite sa s technikami, ako neudržiavať staré traumy nažive, ako oceniť vlastnú dobrotu, inteligenciu a hodnotu – a konečne môcť začať žiť inak. Pochopíte, že vaša matka bola len ďalšia zraniteľná, zmätená bytosť, ktorá nevedela byť takou matkou, akú ste potrebovali, aby bolo vaše detstvo šťastné. Ak si myslíte, že budete šťastná len vtedy, keď si vaša matka pripustí vinu, bude stále mať nad vami moc. Nemusíte čakať na jej ospravedlnenie, aby ste sa cítili ako láskavá a múdra bytosť. Opakujte si to chvíľu predtým, ako jej budete nabudúce volať, a vaše chronické konflikty a pocity úzkosti a hnevu pri rozhovoroch a stretnutiach s matkou sa môžu radikálne zmeniť k lepšiemu.

Ukážky z knihy MATKY, DCERY A KOMPLIKOVANÉ VZTAHY:

Odporúčam vám, aby ste si viedli denník o tejto téme. Prečo? Pretože v slovách je sila a prospeje vám to. Keď budete zaznamenávať stresujúce udalosti, pomôže vám to pomenovať ich, vyrovnať sa s nimi a vyriešiť ich. A to má pozitívny vplyv na vaše zdravie.

Mala by si sa hanbiť! Už viem, prečo sa tvoj muž s tebou rozviedol. Ako je možné, že máš stále taký veľký zadok? Vyzeráš fakt príšerne! Keby som ťa nemala, mala by som lepší život! Niektoré matky vedia svoje dcéry zdeptať jedinou vetou. Jedna klientka mi povedala: „Moja matka pozná moje slabé miesta tak dokonale, že sa rozplačem zakaždým, keď spolu hovoríme.“ Mala som úplne rovnakú skúsenosť. Hovorievala som, že moju matku zrejme teší, akú moc nado mnou má. Naučte sa vedome vnímať tieto spúšťače vlastnej frustrácie. Len pozorujte, čo sa okolo vás deje, namiesto toho, aby ste sa nechali strhnúť k emocionálnej reakcii. Takto si ušetríte energiu a upokojíte myseľ. Akonáhle sa stanete pozorovateľkou, uvidíte ľudí okolo seba inak. A nielen ich. Aj seba. Ak sa vo vašej mysli objaví negatívna myšlienka, uvedomte si, či je vaša, alebo vašej matky. Nevzdorujte jej, nepotlačujte, neodsudzujte, len zaznamenajte, aha, zase ten spúšťač negatívnych myšlienok. A potom ho vypnite. Ešte raz to zopakujem: Jediný dôvod, prečo vás stále prenasledujú negatívne myšlienky, je zvyk, ktorý si vytvoril váš mozog. To je dobré vedieť, pretože to znamená, že mozog si rovnako dobre zvykne na nové, užitočnejšie myšlienky.

Staňte sa v duchu vlastnou matkou. Povedzte si (jej hlasom) tieto slová: „Ja ti rozumiem. Odpúšťam ti. Záleží mi len na tom, aby si bola šťastná.“ Namiesto toho, aby ste ju alebo seba obviňovali z toho, čo na sebe pokladáte zlé, začnite meniť svoju vnútornú definíciu toho, čo to znamená „mať matku“. Potom prestanete u nedokonalej ženy (vašej matky) hľadať dokonalé rodičovské schopnosti. Byť sama sebe matkou môže v sebe obsahovať všetko, čo potrebujete a chcete: prijatie, starostlivosť, učenie príkladom, pocit spolupatričnosti, sebavedomie, húževnatosť, nezávislosť, dôveru atď.

Takto to robím ja: Nepotrebujem sa meniť, aby som mohla niekam patriť a aby som mohla byť milovaná a dokázala lásku skutočne prijať, a to nielen od ostatných, ale aj od seba. Doprajem si zdravé, výživné jedlo a fyzický komfort. Viem si vedome vybrať správne vzory a zároveň byť vzorom sama sebe. Dávam si otázky: „Ako môžem v tejto situácii mať samu seba rada a ako sa môžem rešpektovať?“ Alebo: „Na čo by mohlo byť moje budúce ja pyšné?“

Prišiel čas, aby som sa uzdravila na hlbšej úrovni. A čo je najdôležitejšie: keď som prestala chcieť, aby bola moja matka zodpovedná za moje pocity (ale nie za svoje činy), prestala som zároveň vyžadovať po sebe, aby som bola zodpovedná za tie jej. Sme dve samostatné ženy. Matka a dcéra. Obe sme silné a obe na to máme vlastné právo.

A teraz? Predstavte si, aký pozitívny dopad to bude mať na budúce generácie dievčat a žien. Naše matky nám nevedeli byť takým príkladom, aký sme potrebovali, ale neexistuje dôvod, prečo by sme to teraz nemohli zmeniť.
 

Túto knihu si môžete objednať v e-shope Martinusu tu:
 

 

 

Posledná úprava 25.05.2020

Nájdete nás na FB