Čo čítame. Leto 2021

Čo čítame. Leto 2021

Napísala 

Dozvieme sa tajomstvo Agathy Christie, autorky kníh, ktoré dohromady vyšli v dvojmiliardovom náklade na celom svete; zoznámime sa s pravidlami, ktoré vládnu v kráľovskej domácnosti na hrade Windsor a čo so svetom zviazaným prísnym protokolom urobí nečakaná vražda ruského klaviristu; v napínavom thrilleri z talianskeho vidieka sa zamyslíme nad tým, ktoré chyby ešte sú odpustiteľné; vďaka technikám tvorivého písania sa naučíme vyjadrovať to, čo je v nás, spôsobom, ktorý zaujme; a v stručnom sprievodcovi sa dozvieme zaujímavosti o 67 základných dielach svetovej literatúry, o ich žánroch a technikách.

Marie Benedict
TAJOMSTVO AGATHY CHRISTIE
Lindeni, 260 s.

Marie Benedict síce vyštudovala právo a pôsobila ako advokátka vo viacerých významných právnických firmách, ale to, čím zaujala v posledných rokoch, je písanie biografií slávnych žien. Jej zatiaľ posledným bestsellerom sa stal fiktívny záznam niekoľkých dní zo života inej slávnej spisovateľky, ktorá zmizla bez toho, aby dala o sebe vedieť; autorky detektívnych románov, ktorej diela sa predali v pošte dve miliardy výtlačkov a ktorá v decembri 1926 stvorila detektívku z vlastného života. Prázdne auto Agathy Christie vtedy našli na brehu rybníka a ani jej manžel, ani dcéra netušili, kde sa Agatha nachádza. Tak tajuplne, ako sa stratila, sa po jedenástich dňoch objavila. Dodnes nie je známe, čo presne sa s ňou udialo. Existuje niekoľko teorií, od havárie a následnej strate pamäti až po svojrázne riešenie manželskej krízy. Marie Benedict sa pokúsila napísať čo najpravdepodobnejšie a zároveň pútavé vysvetlenie tejto skutočnej záhady, originálnej ako mnohé iné záhady z kníh Agathy Christie.

S. J. Benett
JEJ VELIČENSTVO VYŠETRUJE
WINDSORSKÝ UZOL
Lindeni, 294 s.

Keby chcelo PR oddelenie anglickej monarchie nájsť originálny spôsob, akým zlepšiť meno bulvárom ťažko skúšanej kráľovskej rodiny, nemohlo by nájsť vhodnejšiu formu ako klasickú detektívku prešpikovanú britským humorom, v ktorej je hlavným vyšetrovateľom – nečakane a nenápadne – samotná kráľovná Alžbeta II. Pre autorku S. J. Bennetovú je Windsorský uzol debut, pre kráľovskú rodinu dokonalý priestor ukázať, aká inšpirujúca môže byť úloha monarchie aj v súčasnosti, keď už sa o nej objavujú pochybnosti. V (zatiaľ) prvom prípade vyšetrovania úmrtia na hrade Windsor sa podivná vražda odohrala počas prípravy osláv deväťdesiatych narodenín kráľovnej. V šatníku jednej z hradných izieb, v ktorých boli ubytovaní umelci vystupujúci na oslavách, našli na páse županu obeseného šarmantného ruského klaviristu. Na prvý pohľad vyzeral ako muž, ktorému sa vymkli z rúk nebezpečné sexuálne praktiky – až na nedbanlivo uviazaný uzol, ktorý by ho nedokázal uškrtiť. Keď vyšetrovanie MI5 trvá pridlo a vedie evidentne do slepej uličky, kladie Alžbeta II. otázky, ktoré konečne vedú k rozuzleniu prípadu. A popritom, ako postupne odhaľuje zákulisie tajných služieb niekoľkých štátov, sa čitateľ dozvie aj detaily o etikete, protokole a fungovaní kráľovskej domácnosti na Windsore.

Emanuela Valentini
ZAŘÍKAVAČKY
Metafora, 368 s.

Editorka, novinárka, autorka fantasy románov a poviedok, fotografka a zberateľka písacích strojov a starých komiksov. Tým všetkým bola Emanuela Valentini predtým, ako napísala svoj prvý thriller, ktorý ju katapultoval medzi bestsellerové autorky a ktorý práve vyšiel v českom preklade. Zariekavačky pochádzajú zo zapadnutej horskej dediny v talianskych Apeninách a sú to ženy, dievčatá, občas dokonca ešte deti, ktoré sa narodili s liečivými rukami. Z generácie na generáciu sa navzájom vyhľadávajú a zdokonaľujú vrodené techniky prírodného liečenia. Hlavnou hrdinkou príbehu, v ktorom ide o životy ľudových liečiteliek, je lekárka Sara. Tá sa vráti do dediny, v ktorej žije jej babička, na pohreb kamarátky z detstva Claudie. Telo dávno mŕtveho dievčaťa našli po rokoch v horách; jej smrť skrýva tajomstvo, na ktoré by Sara rada zabudla. Keď sa dozvie, že medzitým z dediny zmizlo niekoľko dievčat s liečivými rukami, vrátane čerstvého prípadu jedenásťročnej Rebeccy, rozhodne sa zostať na miestach, na ktorých sa súčasnosť prepája s tradíciami, prispieť k objasneniu tragédií a nájsť vďaka tomu odpustenie dávnej chyby a ak je to možné, aj vykúpenie.

Alžběta Bublanová a Andrea Selzerová
CVIČEBNICE TVŮRČÍHO PSANÍ
I Shakespeare nějak začal...
Grada, 160 s.

Žite písaním, vyzývajú tých, ktorých to ťahá ku kreativite a literatúre, autorky tohto sprievodcu tvorivým písaním: „Je jedno, či chcete napísať román, alebo si len písať sám pre seba, ak sa naučíte správne vyjadrovať myšlienky, pochopíte lepšie svet, budete sa v ňom lepšie cítiť, vypíšete sa zo svojich tráum, pocitov a pomenujete to, čo vás je.“ A dá sa naučiť tvorivo písať? Nie je to vec výhradne talentu? „Tvorivé písanie je remeslo ako každé iné, preto sa vyučuje tak isto ako film, fotografovanie, či kreslenie. Potrebujete k nemu nielen talent, ale aj húževnatosť a vôľu, schopnosť sústrediť sa a disciplínu. Vďaka technikám z našej cvičebnice si zdokonalíte slovnú zásobu a prebudíte v sebe fantáziu,“ zdôrazňuje Andrea Selzerová, zakladateľka projektov (online aj naživo) Kurzy z obýváku, Začni psát a autorka 21denného spisovateľského zápisníka. Spoluautorka Cvičebnice tvůrčího psaní Alžbeta Bublanová je spisovateľka a lektorka, ktorá už piaty rok učí záujemcov odhaľovať svoj tvorivý potenciál a písať zaujímavé texty.

Russell Henry
STRUČNÝ PŘÍBĚH ROMÁNU
Průvodce klíčovými žánry, díly, tématy a technikami
Grada, 224 s.

Táto kniha sa pokúša zaznamenať históriu rozprávačstva v svetovej literatúre počas jeho tisícročného vývoja a to na príklade starostlivo vybraných šesťdesiatich siedmich titulov: od Príbehu princa Gendžiho, ktorý napísala dvorná dáma pani Šikibu, cez Rabelaisa a jeho Gargantua a Pantagruela, Cervantovho Dona Quijota, Austenovej Pýchy a predsudku, Dumasovho Grófa Monte Christa, Kafkovho Procesu, Tolstého Vojny a mieru, až po Ecovo Meno ruže, Knausgardov Môj boj a Geniálnu priateľku Eleny Ferrante. Po maximálne komprimovaných informáciách o jednotlivých dielach nasleduje prehľad techník, vďaka ktorým vzniká kvalitný text vyvolávajúci ľudské emócie, pocity lásky, nenávisti, smiech, hrôzu, hnev či smútok. Podrobnejšie sú rozpracované aj základné témy, ktoré sa v priebehu stáročí objavujú v románoch: Láska, Nevera, Viera, Rodina, Sex, Peniaze, História, Dospievanie, Umenie, Človek versus Príroda, Myšlienky, Psychológia, Smrť, Osud, Zločin a trest. Ludwig Wittgenstein kedysi napísal: Táto kniha má dve časti: všetko, čo som v nej povedal, a potom všetko, čo som nepovedal. To isté nachádzame aj v tomto príbehu románu, na jednej strane vedecké fakty, na strane druhej to, čo je „pod hladinou“ všetkých dobrých kníh, čo nedokážeme definovať, len precítiť.

Každú z týchto kníh si môžete objednať v e-shope Martinusu tu:

 

Posledná úprava 12.07.2021

Nájdete nás na FB