Čo čítame. Leto 2019

Čo čítame. Leto 2019

Napísala 

Keďže je leto, dajme si oddychovku o vášnivej láske, ktorá nám môže prísť do života – aké optimistické! – aj v sedemdesiatke. Vzrušujúci a zároveň temný príbeh o skupine preraffaelitov z viktoriánskeho Londýna. Skvelé recepty na každé ročné obdobie. Najnovšiu Elenu Ferrante, tentoraz jej lekcie z písania. A na záver niečo pre profesionálov z knižnej brandže: recept na výpočet toho, či sa nová kniha bude alebo nebude dobre predávať.

Minna Lindgrenová
ROZHNEVANÁ VDOVA
Lindeni, 262 s.

Koho by ste si predstavili pod popisom: 74-ročná vdova, ktorá práve doopatrovala chorého manžela? Krehkú starenku, ktorá by sa mala starať nanajvýš o napísanie závetu, aby sa deti po jej smrti nehádali? Alebo vitálnu ženu, ktorá sa teší z nadobudnutej slobody, chce sa zabávať a – predstavte si to! – znovu vášnivo milovať? Hrdinka románu Minny Lindgrenovej cvičí jogu, tancuje na diskotékach pre nezadaných seniorov a konečne žije podľa vlastných predstáv. Čo nie je celkom po chuti jej deťom, ktoré nečakali, že sa mama na staré kolená zamiluje a namiesto finančnej podpory vnukov začne vychutnávať každý moment zo zvyšku života, ktorý jej ešte ostáva. Minna Lindgrenová sa tematike starnutia venuje aj ako najpredávanejšia autorka detektívnych románov vo Fínsku. Na toto výslnie ju dostala séria humorných románov o babičkách z domova dôchodcov, ktoré úspešne vyriešia zopár podivných prípadov.

Elizabeth MacNealová
TOVÁREŇ NA BÁBIKY
Lindeni, 352 s.

Nádherná, vzrušujúca rozprávka o láske, umení a posadnutosti, tak zhodnotila debut Elisabeth MacNealovej známa spisovateľka Paula Hawkinsová. Ani ďalší kritici nešetria superlatívmi. Elisabeth MacNealová vlastní keramické štúdio a miluje viktoriánsku literatúru. Keď pred dvomi rokmi ukončila štúdium tvorivého písania, získala štipendium, počas ktorého napísala svoj prvý román venovaný tomuto fascinujúcemu obdobiu. V Londýne sa práve koná svetová výstava, stretáva sa tu skupina maliarov preraffaelistov a talentovaná modelka jedného z nich tiež zatúži stať sa maliarkou. Temné tóny príbehu o emancipovanej žene, ktorá objavuje svet umenia i lásky, dodáva postava nevyspytateľného čudáka Silasa, ktorý sa živí vypchávaním zvierat a odmieta vidieť, že jeho posadnutosť zaujímavou ženou nie je a nikdy nebude opätovaná. Román Továreň na bábiky získal škótsku literárnu cenu Caledonia Novel Award, bol preložený do tridsiatich jazykov a už sa predali aj práva na jeho filmové spracovanie.

Brigit Binns
VARÍME PODĽA ROČNÝCH OBDOBÍ
100 receptov na jedlá z čerstvých surovín
Lindeni, 174 s.

Brigit Binnsová pochádza z vinárskej oblasti slnenčnej Kalifornie. Študovala v Anglicku, v Španielsku vlastnila cateringovú firmu, dnes organizuje kurzy varenia a okrem toho, že píše vyhľadávaný blog o jedle a cestovaní roadfoodie.com, je aj autorkou tridsiatich kuchárskych kníh, pri príprave ktorých spolupracuje s uznávanými šéfkuchármi. V najnovšej knihe mapuje chute a farby sezónnych potravín podľa jednotlivých ročných období. Nádherné umelecké fotografie potravín a jedál urobil Ray Kachatorian, fotograf, ktorý sa špecializuje na gastronómiu, módu a cestovanie a ktorý získal už niekoľko ocenení za svoje fotografické ilustrácie ku kuchárskym knihám viacerých prestížnych kuchárov.

Elena Ferrante
FRANTUMAGLIA
Cesta písania
Inaque, 348 s.

Elena Ferrante je jedinečný zjav súčasnej talianskej literatúry. Získala medzinárodnú slávu a to aj napriek tomu, že si ubránila právo na súkromie. Nikto nevie, kto sa skrýva za pseudonymom autorky troch románov a jednej tetralógie, ktorá nechodí na besedy s čitateľmi, ani na konferencie, ani pre literárne ceny a rozhovory médiám dáva výnimočne, aj to iba prostredníctvom e-mailu vydavateľstva. Ferrante neustále opakuje, že pre svoje knihy urobila už dosť tým, že ich napísala; ak majú pre čitateľov nejakú hodnotu, malo by to stačiť. Zraňujúca láska, Dni odpustenia, Temná dcéra, štvordielna Neapolská sága, to sú tituly svetových bestsellerov Eleny Ferrante, ktoré riešia najmä tri základné témy: vzťahy medzi matkami a dcérami, ženské priateľstvá a tému úniku. Väčšina z nich už bola sfilmovaná. Najnovšia kniha so zvláštnym názvom Frantumaglia práve vyšla v preklade Petra Bilého. Je to zbierka listov, rozhovorov a esejí, v ktorých sa Ferrante vyjadruje k tvorbe, k filmovým adaptáciám jej kníh, k literárnym inšpiráciám, k psychoanalýze i k feminizmu. Frantumaglia je výraz neapolského nárečia, ktorý jej zanechala matka. Keď hovorievala, že má v sebe frantumagliu, kopu črepín, myslela tým, že ňou zmietajú protirečivé pocity. Pre dcéru, z ktorej sa stala známa spisovateľka, frantumaglia znamená skladisko chaotických myšlienok, z ktorých možno jedného dňa vznikne príbeh.

Jodie Archerová – Matthew L. Jockers
ŠIFRA MISTRA BESTSELLERU
Anatomie knižního trháku
Nakladatelství XYZ, 278 s.

Táto otázka trápi azda všetkých autorov aj vydavateľov: dá sa vopred predpovedať, z ktorej knihy bude bestseller a z ktorej nie? Alebo je to lotéria a komerčný potenciál každého knižného titulu závisí hlavne od množstva peňazí, ktoré sa nalejú do jeho propagácie? Autori tejto zaujímavej príručky hovoria, že áno, že sú schopní s vysokou presnosťou vypočítať, či sa kniha bude dobre predávať. A áno, naozaj použili slovo „vypočítať“. Spracovali totiž na počítači – s algoritmom, ktorý sami vyvinuli – dáta z 20 000 románov vydaných za posledných päťdesiat rokov; aj tých, ktoré oceňovali kritici, ale skončili nepredajné, aj tých, ktorých literárna hodnota bola mizerná, no ľudia ich kupovali ako horúce rohlíky. „Za pomoci počítačového modelu sme zistili, že knihy, ktoré majú na trhu úspech, majú fascinujúce spoločné rysy, akúsi rovnakú DNA bestselleru,“ – tvrdia v knihe, ktorá mnohým ľuďom z brandže pripadá absurdná, ale jej argumenty sú presvedčivé. Celú analýzu nájdete v Šifre majstra bestselleru, ako ochutnávku treba spomenúť len mimoriadnu zodpovednosť prvej vety, ktorá by mala v sebe obsahovať celý konflikt príbehu. Postavy v bestselleroch častejšie kladú otázky, takže sa v nich objavuje viac otáznikov. Čitatelia chcú postavy, ktoré konajú, nie tie, ktoré čakajú. A sex, prvú dobrú sexuálnu scénu nechcú mať na začiatku, ale presne v polovici novely či románu. Dobrý autor ju podvedome umiestni presne do stredu, aj keď ešte nevie, koľko strán jeho kniha nakoniec bude mať. Autori s bestsellerovým potenciálom akosi sami od seba vedia, aké dlhé vety majú písať, ktoré slovesá či zámená používať, a kedy sa majú ich hrdinovia prvý raz pomilovať. Aké jednoduché! A dôležité, lebo keby mali títo dvaja literárni vedci pravdu, ušetrili by si vydavatelia finančné riziko, ktorému sú vystavení pri každom novom titule.

Knihy si môžete objednať v e-shope Martinusu, keď kliknete na tento link

Posledná úprava 14.07.2019

Nájdete nás na FB