Svetový deň srdca

Napísala 

Každé dve sekundy umrie niekde človek na následky kardiovaskulárnych ochorení. Ochorenia srdca a cievne mozgové príhody sa stali zabijakom číslo jeden. Preto bol 29. september vyhlásený za svetový deň srdca, počas ktorého sa koná kampaň zameraná na prevenciu týchto ochorení. Aby si každý človek uvedomil, že ak sa bude zdravo stravovať, dostatočne športovať a nebude fajčiť, môže si znížiť riziko oboch vážnych diagnóz až o 80 %.

Tohto roku sa kampaň za zdravé srdce zameriava na ženy a deti. Prevezmite kontrolu nad zdravým srdcom všetkých členov vašej rodiny, vyzývajú jej organizátori verejnosť. Zo zdravých detí vyrastajú zdravší dospelí a tí majú zdravšie rodiny, to je logický kruh. O kardiovaskulárnych chorobách si dosiaľ verejnosť myslí, že ide o ochorenie starších ľudí a hlavne mužov. No realita je taká, že dnes sú už ženy postihované v rovnakej miere ako muži, a na choroby srdca začínajú v čoraz vyššom počte trpieť i deti. Ochorenia srdca spôsobujú úmrtie tretiny žien, pričom sa presúvajú do populácie 35 – 60-ročných, teda žien v aktívnom veku. Svoje zdravie si ženy negatívne ovplyvňujú obezitou, fajčením a hormonálnou antikoncepciou. Existuje súvislosť medzi diagnózou KVO a hormonálnymi zmenami. V rizikových situáciách je nevyhnutné prerušiť hormonálnu liečbu.


Čo teda môžeme robiť, aby sme mali my i naši blízki zdravé srdce?


Veková skupina 5 – 17 rokov


Desať percent mladých ľudí vo veku 14 – 18 rokov má zvýšený krvný tlak. Od roku 1965 sa u nás trojnásobil počet obéznych detí. Je pravdepodobné, že z detí s nadváhou vyrastú obézni dospelí a budú mať vyššiu pravdepodobnosť, že sa u nich rozvinie cukrovka, infarkt alebo porážka. Ak kedysi bolo problémom dostať dieťa domov, keď sa hralo s kamarátmi vonku, dnes je problém dostať dieťa z domu. V popredí sú iné stereotypy hrdinov, už to nie je športovec, ale „mysliteľský typ“ sediaci za počítačom. Šesť z desiatich detí nemá žiaden pravidelný pohyb. Do roku 1978 pili deti 4 x viac mlieka ako sladených nápojov, teraz pijú 2 x viac sladených nápojov ako mlieka. Málokto z rodičov si uvedomuje, že príjem energie z čipsov, hranoliek a hamburgerov je návykovejší ako drogy.

Čo s tým? Deti v tomto veku potrebujú najmenej 60 minút miernej až intenzívnej fyzickej aktivity každý deň. Patrí k nej svižná chôdza, tanec, domáce i záhradné práce, beh, bicyklovanie, plávanie a súťažné športy. Dôležité je, aby deti robili tieto aktivity s radosťou. Buďte aktívni spolu so svojimi deťmi, absolvujte spolu turistický alebo bicyklový výlet.

Motivujte deti k tomu, aby mali dostatok telesného pohybu a vyváženú stravu, aby dobre vyzerali, dobre sa cítili a dokázali realizovať svoje sny.

Buďte im dobrým vzorom. Nemusíte byť dokonalí, ale ak sa budete snažiť stravovať správne a budete fyzicky aktívni, deti pochopia, že dobré zdravie je vo vašej rodine dôležité.

Nehovorte deťom, čo nedokážu, ale oslavujte ich úspechy a pomáhajte im budovať si dobrý obraz o sebe.

Nefajčite doma, nevystavujte svoje deti pasívnemu fajčeniu.

Obmedzte čas, ktorý trávia pri televízii alebo hraním počítačových hier na menej než 2 hodiny denne a veďte ich k aktívnejšiemu tráveniu voľného času.

Z rodinných jedál urobte spoločný rituál. Rozprávajte sa pri jedle, aby trvalo dlhšie ako 20 minút, kedy nastúpi pocit nasýtenia. Veďte deti k tomu, aby nejedli nezdravé jedlá, alebo nejedli často medzi jedlami. Zapojte deti do plánovania a prípravy jedál. Majte doma vždy niečo zdravé na občerstvenie. Zabaľte im do školy zdravú desiatu. Presadzujte v škole, do ktorej chodí, zdravé jedlá na jedálnom lístku školskej kuchyne.

Zabezpečte, aby dieťa jedlo 2-3 porcie zeleniny denne. Vyhýbajte sa jedlám s vysokým obsahom nasýtených tukov, trans-nenasýtených mastných kyselín, soli a cukru. Dbajte, aby deti nekonzumovali instantné potraviny s vysokým obsahom soli. Obmedzujte príjem soli.


Veková skupina 18 – 64 rokov


Spoznajte svoje riziká: dávajte si pravidelne merať krvný tlak, cholesterol a hladinu cukru v krvi. Vysoký krvný tlak je rizikovým faktorom číslo jedna, hovorí sa mu aj „tichý zabijak“, lebo sa zvyčajne neprejavuje varovnými príznakmi a mnoho ľudí ani nevie, že ho má. Kardiovaskulárne choroby sú zodpovedné za 60 % úmrtí diabetikov. Neliečená cukrovka zvyšuje u diabetika riziko ochorenia srdca a cievnej mozgovej príhody. Liečte sa, aby ste nemali vysoký krvný tlak.

Nefajčite. Do 15 rokov po skončení s fajčením sa vaše riziko koronárnej choroby srdca zníži na úroveň nefajčiara.

Buďte fyzicky aktívni minimálne 30 minút denne 5 x do týždňa.

Znížte spotrebu tukov a soli. Priveľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, priveľa tukov k upchatým cievam. Dávajte si pozor na polotovary, obsahujú veľa soli.

Ak ste žena a mali ste počas tehotenstva vysoký krvný tlak, vyžadujete si po celý ďalší život špeciálnu starostlivosť. Ženy, u ktorých sa vyvinula preeklampsia – vysoký krvný tlak a prítomnosť bielkovín v moči po 20. týždni tehotenstva – majú zvýšené riziko kardiovaskulárnych chorôb v neskoršom veku i v prípade, ak sa ich krvný tlak po pôrode vrátil na normálne hodnoty. O riziku sa určite poraďte so svojím lekárom.


Veková skupina 65 rokov a viac


Jedzte vyváženú stravu bohatú na ovocie a zeleninu. Starnutie, osamelosť, nuda, depresia a obavy o budúcnosť môžu niekedy viesť k zanedbávaniu stravovania. Nezanedbávajte sa, žite aktívny život, pestujte dobré vzťahy s rodinou a priateľmi.
Obmedzujte príjem nasýtených tukov, trans-nenasýtených mastných kyselín a soli.

Udržujte si optimálnu hmotnosť. Čím ste starší, tým menej kalórií vaše telo spaľuje. Nadváha spôsobuje to, že vaše srdce musí pracovať viac, zvyšuje sa riziko jeho ochorenia, zvyšuje krvný tlak, hladina cukru a cholesterolu v krvi. Pravidelné cvičenie a menšie porcie jedál bohatých na živiny vám pomôžu udržať si správnu hmotnosť.

Nechávajte si pravidelne merať krvný tlak, hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Spýtajte sa lekára, či by vám nemal byť urobený brachiálny tlakový index v členkoch, ktorý posudzuje tep v chodidlách a napomáha tak diagnostike ochorenia periférneho cievneho systému. Len tretina ľudí, ktorí majú srdcovú arytmiu, o nej vedia a liečia si ju, dve tretiny ani netušia, že majú vážny zdravotný problém, ktorý je časovanou bombou a môže viesť až k mozgovej porážke. Výskyt stúpa s vekom. Keďže ženy žijú dlhšie, je ich viac aj chorých na túto diagnózu.
Dodržujte predpísanú liečbu, užívajte lieky podľa rozpisu, dbajte na zdravú stravu a pohyb.

Nikdy nie je neskoro na to, aby ste začali cvičiť! K cvičeniu patrí aj chôdza, tanec, práca na záhrade a domáce práce. Snažte sa byť tak aktívni, ako vám to váš stav a vaše schopnosti umožnia.

Naučte sa rozpoznať príznaky infarktu myokardu a cievnej mozgovej príhody. U mužov je najbežnejším príznakom infarktu bolesť alebo nepríjemný pocit v hrudi. Ženy pravdepodobne zažijú aj iné príznaky, najmä dýchavičnosť, nevoľnosť, vracanie, bolesť chrbta alebo čeľuste.
Ženy po menopauze majú zvýšené riziko vysokého krvného tlaku, kúpte si tlakomer a pravidelne si tlak merajte.

Nefajčite! U fajčiarok sa zvyšuje riziko cievnej mozgovej príhody na dvojnásobok. Čím viac cigariet žena fajčí, tým je riziko vyššie. Pasívne fajčenie zvyšuje u žien riziko úmrtia na ochorenie srdca o 15 percent.
 

Svetovú federáciu srdca tvorí 196 spoločností pre kardiológiu a nadácií srdca z viac ako sto krajín sveta.
 

Posledná úprava 23.08.2016

Nájdete nás na FB