Zlaté pravidlá GI diéty

Napísala 

Ako schudnúť natrvalo a bez trápenia a ako znížiť riziko kardiovaskulárnych chorôb a cukrovky. To sú dva z podtitulov tejto úspešnej knihy. Poviete si: takých sľubov a takých betsellerov tu už bolo, ale...

Rick Gallop

GI DIÉTA

CPress, 192 strán

Autorom tejto knihy je renomovaný odborník, záruka toho, že ide o údaje overené a systém fungujúci – kardiológ, ktorý pätnásť rokov pracoval ako prezident nadácie pre výskum srdcových chorôb v Ontáriu. Roky zoznamoval Kanaďanov, ako sa majú brániť pred vysokým rizikom srdcových chorôb, až zrazu zistil sám na sebe, že má desať kilogramov nadváhu a že s tým musí začať niečo robiť. Začal, ale klasická nízkotučná diéta a jednoduché cvičenie nefungovali. Jeho hmotnosť sa napriek námahe a dokonca aj hladu nehýbala smerom dole. Začal teda študovať odbornú literatúru. Vylúčil jednostranné diéty, ktoré môžu poškodiť zdravie a majú krátkodobý účinok. Zavrhol aj tie, ktoré znižujú príjem sacharidov, lebo pri nich hrozí ketóza a následné poruchy činnosti obličiek. Skúšal rôzne diéty, počítal kalórie, občas niečo pribral, občas zhodil – pozná to väčšina z nás. „Bolo to deprimujúce,“ píše v svojej knihe. „Tušil som však, že musí existovať spôsob, ako schudnúť a udržať si normálnu hmotnosť bez pocitu hladu a bez toho, aby sme si ohrozili zdravie.“

Rozhodol sa takú diétu nájsť a to nielen pre seba, ale aj pre všetkých, ktorí priberajú a tým zvyšujú riziko, že vážne ochorejú. „Moje pátranie ma nakoniec priviedlo k informáciám o glykemickom indexe GI. Keď poznáte GI, môžete ním efektívne vplývať na rýchlosť, akou vaše telo spracováva sacharidy na glukózu potrebnú ako zdroj energie. Čím rýchlejšie sa potrava vstrebáva, tým je jej GI vyšší. Aby sme schudli, musíme sa vyhýbať potravinám s vysokým GI a namiesto neho konzumovať potraviny s nízkym GI.

GI objavil doktor David Jenkins, profesor výživy na univerzite v Toronte. Roky skúmal stravovanie diabetikov, ktorí vylučovali zo svojej stravy cukor a nahrádzali ho tukmi, čím si však výrazne zvyšovali riziko chorôb srdca.  Doktor Jenkins začal zisťovať, či sú všetky sacharidy rovnaké. Zistil, že niektoré organizmus strávi rýchlejšie a zvýši hladinu cukru v krvi skôr, a sú aj iné, pomalšie, ktoré sa uvoľňujú postupne a hladinu cukru v krvi zvyšujú pomaly. Doktor Gallop nadviazal na kolegove výskumy a vyvinul diétu, ktorá je účinná a pritom nepoškodzuje zdravie. Rozdelil postup pri chudnutí do dvoch fáz a vypracoval podrobné zoznamy odporúčaných, prijateľných a nevhodných potravín. Do knihy, ktorá sa stala celosvetovým bestsellerom, zaradil aj recepty na chutné jedlá.

Na záver uvádzame zlaté pravidlá GI diéty:

  1. Denne jedzte tri hlavné jedlá a dve až tri menšie jedlá medzitým. Jedlá nevynechávajte, predovšetkým raňajky nie.
  2. Vo Fáze 1 sa držte iba produktov zo zelenej kategórie.
  3. Množstvo jedla je rovnako dôležité ako jeho kvalita. Jedzte menšie porcie, najmä menej mäsa, cestovín a ryže.
  4. Vždy sa uistite, či každé jedlo obsahuje povolené množstvo sacharidov, bielkovín a tuku.
  5. Pite veľa tekutín, najmä vody.
  6. Cvičte 30 minút jedenkrát denne, alebo 15 minút dvakrát denne. Ak cestujete autobusom, vystúpte o tri zastávky skôr a choďte peši.
  7. Nájdite si spriaznenú dušu, ktorá sa do chudnutia pustí s vami a s ktorou si budete navzájom oporou.
  8. Zaznamenávajte pravdivé výsledky. Snažte sa schudnúť priemerne o pol kilogramu týždenne a aby ste mali dobrý pocit z úspechu, svoje pokroky si zapisujte.
  9. Neberte to, čo robíte pre svoje zdravie, ako diétu. Je to základ životného štýlu pre celý zvyšok vášho života.
Posledná úprava 13.10.2021

Nájdete nás na FB