Jedz, aby si žil! Nevzdávaj sa! O chorobách srdca a mozgu

Jedz, aby si žil! Nevzdávaj sa! O chorobách srdca a mozgu

Napísala 

Dve dôležité knihy o návrate k zdraviu po etape vážneho ochorenia srdca alebo mozgu. Tá prvá odpovedá na otázky, ako sa uzdraviť z mozgovej mŕtvice, druhá mapuje vplyv rôznych druhov potravín na choroby srdca. Plán prevencie a ochrany pred ochorením srdca je doplnený aj dvojtýždenným jedálničkom s receptami na zdravé a chutné jedlá.

Mike Dow – David Dow – Megan Sutton
JAK SE UZDRAVIT PO MOZKOVÉ MRTVICI
100 otázek a odpovědí
BizBooks, 252 s.
Prelomová príručka o prevencii a liečbe mozgovej príhody

Dvaja z autorov tejto knihy sú bratia. David, ten mladší, prekonal ako desaťročný masívnu mozgovú mŕtvicu. Mike mal vtedy pätnásť rokov a keď videl, že matka sa prakticky presťahovala do nemocnice, pochopil, že nič už nebude také ako predtým. Zažil dlhú dobu neistoty, keď lekári nemali toľko času, aby vydesenej rodine vysvetlili všetko, čo s ochorením jeho malého brata súviselo. Učili sa sami nestrácať nádej a bojovať za jeho uzdravenie. Ani David sa nevzdával, aj keď to bolo náročné a bolestivé, aj keď na začiatku nevedel hovoriť, ani sa sám najesť. Lekári sprvu tvrdili, že bude celoživotne potrebovať opatrovateľku, David však žije, chodí, šoféruje, má vzťah a priateľov, cestuje a prednáša ľuďom, ktorí tak ako on prekonali mozgovú mŕtvicu.

Spoluautorka knihy Megan Suttonová vytvorila aplikáciu na logopedickú terapiu v domácom prostredí, ktorá je dostupná v tablete a smartfóne. Pokiaľ ide o mozog a jeho funkcie, platí preň viac ako pre čokoľvek iné, ono známe pravidlo: „Používajte ho, lebo oň prídete“. Ľudský mozog je schopný vytvárať nové mozgové bunky počas celého života – ak je dostatočne stimulovaný. Takže či už prekonáte mŕtvicu ako desaťroční alebo ako sedemdesiatroční, vždy existuje šanca, že váš mozog nadviaže nové spojenia alebo vyprodukuje nové bunky a vy sa dostanete na vyššiu úroveň.

Mike Down najskôr pracoval ako dobrovoľník v charitatívnej organizácii, ktorá pomohla ich rodine, keď to najviac potrebovali, neskôr vyštudoval psychológiu a teraz sa venuje hľadaniu stratégií, ktoré pomáhajú mozgu uzdraviť sám seba. Sleduje najnovší vývoj v oblasti duševného zdravia, psychofarmakológie, výživy, cvičenia, experimentálnej liečby, techniky mindfulness a dokonca i spirituality, pretože všetky svojím spôsobom podporujú schopnosť mozgu meniť sa. Odporúča stredomorskú diétu, ktorá pomáha aj zdravému, no starnúcemu mozgu udržať si unikátne schopnosti a predchádzať demencii. Tá istá diéta pomáha aj ľuďom po mozgovej mŕtvici.

Obaja bratia zozbierali najčastejšie otázky, na ktoré by pacienti a ich rodiny chceli poznať odpovede. Položili ich viacerým uznávaným odborníkom a ich odpovede podávajú zrozumiteľným jazykom. V prvej časti sa zamerali na to, čo sa stane, keď človeka postihne mozgová mŕtvica. V druhej časti rehabilitační pracovníci poradia, ako si pacient po mŕtvici môže zlepšiť chôdzu, funkciu rúk, ako dokáže lepšie fungovať a komunikovať. Tretia časť je zameraná na rekonvalescenciu. Dôležité je nájsť svoj cieľ a motiváciu, aby sa človek dokázal vrátiť späť do života. V štvrtej časti sú rady venované tým, ktorí sa o pacientov postihnutých mozgovou príhodou starajú.

Joel Fuhrman
SKONCUJTE S NEMOCEMI SRDCE
Od chytrého stravování k dlouhému životu
Plán prevence a zastavení nemoci
CPress, 376 s.

Doktor Fuhrman je známy tým, že obhajuje a propaguje stravovanie bohaté na mikronutrienty. V mladosti sa venoval krasokorčuľovanie, po vážnom úraze sa dlho zotavoval a hľadal vlastnú cestu k zdraviu. Propaguje to, čo mu vtedy pomohlo a čomu sa dnes hovorí nutritariánstvo (prípadne aj frutariánstvo), teda prírodný spôsob stravovania, konzumácia porcie zeleniny alebo ovocia ku každému jedlu. Fuhrman je považovaný za kontroverzného vzhľadom na to, že sa stavia proti očkovaniu. Jeho súhrn najnovších vedecky overených informácií o tom, že jedlo môže zabíjať aj liečiť a čo všetko je potrebné vedieť o potravinách a ich vplyve na choroby srdca, však zaujal v mnohých krajinách, stal sa celosvetovým bestsellerom a propagujú ho mnohí lekári. V tejto knihe prináša zhrnutie kladov a záporov diét, ktoré dokázateľne liečia ochorenie srdca. Zdôrazňuje, že najúčinnejšie výživové programy, ktoré fungujú pri všetkých závažných civilizačných ochoreniach, sú si podobné. Tieto stratégie vám zachránia zdravie, píše v knihe, do ktorej zaradil výsledky svojej 25-ročnej klinickej praxe, vrátane receptov a menu na radikálne zníženie hmotnosti.

Základný kameň novej stravy, ktorá chráni pred chorobami srdca, tvoria potraviny bohaté na živiny. Doktor Fuhrman radí, aby 90 percent ašej stravy tvorili tieto potraviny: zelená a listová zelenina, žltá a oranžová zelenina, strukoviny, čerstvé ovocie (sušené len v obmedzenej miere), hríby, surové orechy a semená, obilniny (ovsené vločky, proso, divoká ryža, pohanka a jačmeň), minimálne spracované obilniny alebo strukoviny (obilné vločky, krúpy, tofu, tempeh, sojové alebo orechové mlieko). Úplne vyradiť (alebo aspoň prísne obmedziť) by sme mali živočíšne výrobky, všetky rafinované obilniny a sladidlá. Vyhýbajme sa výrobkom z bielej múky, bielej ryže, raňajkovým cereáliám, cukru a ďalším sladidlám. Táto strava nie je o sile vôle a sebaobetovaní, zdôrazňuje autor v prílohe s receptami, môžete si pochutnávať aj na dezertoch, pripravujte si ich však z čerstvého, mrazeného alebo nesíreného sušeného ovocia, z orechov a semienok a z celozrnných obilnín. Na sladenie používajte hrozienka alebo datle, doktor Fuhrman nielenže vylučuje cukor, ale neodporúča ani agáve, ani med, ani umelé sladidlá ako aspartam, sacharin či sukralózu.

Obe knihy si môžete objednať v e-shope Martinus po kliknutí na tento odkaz:

 

Nájdete nás na FB