Varíme s láskou

Varíme s láskou

Napísala 

Naštartovať čitateľov k záujmu o zdravé stravovanie podľa piatich elementov, taký cieľ si kladie knižná novinka z vydavateľstva Príroda VARÍME S LÁSKOU, ktorú autori predstavili na Bibliotéke v sekcii Čítame s chuťou.

Peter Planieta – Zuzana Marková

VARÍME S LÁSKOU

Príroda, 234 s.

„Chceli by sme vám ukázať, že variť a jesť zdravšie nie je také zložité a časovo ani finančne náročné, ako si myslíte,“ odkazujú čitateľom spoluautori knihy Varíme s láskou. Obaja vedú záujemcov o zmenu stravovania po ceste, ktorú už tisícročia overuje tradičná čínska medicína. Recepty sú jednoduché, nenáročné na suroviny a prípravu, pričom rešpektujú ročné obdobia. Autori zoradili do vzorových jedálnych lístkov 120 bezmäsitých receptov. Áno, recepty na jedlá z mäsa tu nenájdete, aj keď autori nenahovárajú čitateľov, aby mäso prestali jesť, ale zdieľajú názor, že je dobré obmedziť jeho spotrebu. A v klasických kuchárskych knihách je receptov na mäsové jedlá dosť, táto kniha ponúka odlišné, inšpiratívne a alternatívne špeciality. Pri každom recepte uvádza aj informáciu z tradičnej čínskej medicíny, ktorý element a ktorý orgán ľudského tela hotové jedlo posilňuje.

Zuzana sa k záujmu o zdravé stravovanie dostala pred šiestimi rokmi, keď počas materskej dovolenky chcela poskytnúť synovi len tú najlepšiu výživu. Neskôr, už ako škôlkar, býval často prechladnutý a bral antibiotiká. Zuzana ako starostlivá matka hľadala v knihách a časopisoch odpovede na to, prečo je jej dieťa stále choré a ako by mohla zlepšiť jeho zdravotný stav. Vtedy sa v bioobchode stretla s Petrom Planietom a podľa jeho rád postupne zjednodušovala jedálny lístok rodiny (do ktorej medzitým pribudla aj dcéra), vylučovala nekvalitné a zaraďovala nové, dovtedy neznáme potraviny. Bola to objavná cesta za novými chuťami, keďže chcela, aby deťom, manželovi i návštevám zdravé jedlá chutili. Urobila si kurz výživového poradenstva podľa tradičnej čínskej medicíny, študovala teóriu o výžive, o trávení a o vplyve potravín na ľudské orgány. Jej záujem o zdravú kuchyňu nakoniec vyústil do ponuky Petra Planietu, aby spolupracovali na príprave kuchárskej knihy, ktorá práve vyšla vo vydavateľstve Príroda.

Peter Planieta je jedným z majiteľov spoločnosti Planeta Natur, siete obchodov so zdravými potravinami, a reštaurácie Good Five, v ktorej sa varí podľa piatich elementov. Vedie kurzy zdravej stravy a poskytuje konzultácie o tom, ako môže zmena toho, čo jeme, skvalitniť ľudské zdravie.

 

Ukážky z knihy VARÍME S LÁSKOU

Existuje zopár tipov, ako zredukovať množstvo chemikálií v ovocí a zelenine. V prvom rade odstránime vonkajšie listy, šupy, hlúbiky. Potom ovocie a zeleninu dôkladne umyjeme teplou vodou, prípadne aj za pomoci kefky. Niektoré druhy zeleniny, ako kaleráb, reďkovka, špenát, hlávkový šalát môžu absorbovať do seba vyššie množstvá dusičnanov, preto v prípade ich podávania deťom zvoľme radšej biokvalitu. Najvyššie množstvá dusičnanov sú pri rýchlenej zelenine, zelenine z fóliovníkov a koncentrujú sa v hlúbikoch, vonkajších listoch, šupe, pri vrchole koreňa, v stopkách. V koreňovej zelenine je najviac dusičnanov v strednej časti a vrchole.

Ideálnou možnosťou by, samozrejme, bolo vypestovať si vlastné plodiny, nie každý však má takúto možnosť. Environmental Working Group na základe výskumu rozdelila plodiny na tie, ktoré majú tendenciu obsahovať viac pesticídov ako iné. Rozdelili ich na 14 „špinavých“, tie je najlepšie nakupovať z biologického hospodárstva, a 15 „čistých“, s nižším množstvom pesticídov.

14 „špinavých“ – Ovocie: jablká, broskyne, nektárinky, hrozno, jahody. Zelenina: stonkový zeler, sladká a štipľavá červená paprika, cherry paradajky, špenát, uhorky, zemiaky, dovážané hrachové struky, kel.

15 „čistých“ – Ovocie: ananás, avokádo, mango, kivi, grep, papája, žltý melón. Zelenina: cibuľa, kukurica, kapusta, mrazený sladký hrášok, špargľa, baklažán. Našou radou pre vás je snažiť sa konzumovať čo najviac sezónnych domácky pestovaných plodín, plodín z overených zdrojov, uprednostňovať bionákup v prípadoch plodín, ktoré majú tendenciu obsahovať viac pesticídov, a v prípade kupovania klasických potravín odstraňovať vonkajšie časti a dôkladne ich umývať. A hlavne, konzumovať čerstvé potraviny.

Ľudia, ktorí žijú v blízkosti mora, považujú oddávna riasy za každodenné jedlo. Najmä Číňania a Japonci využívajú ich skvelé účinky už po tisícročia. Viaceré štúdie preukazujú súvislosť medzi pravidelnou konzumáciou rias a vyššou dĺžkou života. Dnes konzumujeme síce dostatok potravy, ale veľká časť z nej je chudobná na vitamíny, minerály a stopové prvky. Riasy sú schopné dodať telu tie mikroživiny, ktoré mu chýbajú. Napriek svojej vysokej absorpcii minerálov z mora neprijímajú morské rastliny škodlivé látky tak ako ryby. Kde je stupeň znečistenia vody vysoký, tam prestávajú riasy rásť. Ak má niekto problém s konzumovaním rias, argumentujúc, že nepatria do nášho geografického pásma, prípadne mu prekáža ich rybacia aróma, ako alternatívu odporúčame zaradiť do jedálneho lístka divú zeleninu ako napríklad žeruchu, žihľavu, skorocel, čakanku, púpavu, sedmokrásku, šalviu, ligurček a iné. Na trhu sa v súčasnosti u nás vyskytuje dvanásť druhov morských aj sladkovodných rias, ktoré majú rozdielnu chuť a farbu (napríklad agar-agar, arame, hijiki, kombu a kelp, nori, wakame). Pozor, pri hypertyreóze (zvýšenej funkcii štítnej žľzy) a najmä pri užívaní liekov na jej liečbu je potrebné byť s konzumovaním rias opatrný (z dôvodu obsahu jódu) a poradiť sa o ich konzumácii s ošetrujúcim lekárom.

Knihu Varíme s láskou objednávajte tu:

Posledná úprava 13.10.2021

Nájdete nás na FB