Sladký makový „kaviár“

Napísala 

Osteoporóza je tichý zlodej kostí. Je na nás, aby sme sa bránili a pomáhali organizmu vyrovnať sa s deficitom vápnika. Tento jednoduchý recept, ktorý funguje ako prevencia nedostatku vápnika, nám zaslal Laco Zachar z Bratislavy. K receptu pripojil aj zopár faktov.

Mak siaty je bohatým zdrojom vápnika (obsahuje ho dvanásťnásobne viac ako kravské mlieko) aj iných minerálov, vitamínov a nenasýtených mastných kyselín. Sto gramov zrelého maku siateho obsahuje 41,56 g tukov, 28,13 g sacharidov, 17,99 g bielkovín, 19,5 g vlákniny, minerály a vitamíny.

Minerály

obsah v 100 g/% odporúčanej dennej dávky
Vápnik - 1438 mg – 144 %, fosfor - 870 mg – 124 %, draslík - 719 mg – 15 %, horčík - 347 mg – 87 %, sodík - 26 mg – 2 %, železo - 9,76 mg – 122 %, mangán - 6,707 mg – 292 %, meď - 1,627 mg – 181 %, zinok - 7,9 mg – 72 %, selén - 13,5 µg – 24 %


Vitamíny
obsah v 100 g/% odporúčanej dennej dávky
Vitamín E - 1,770 mg – 12 %, vitamín C - 1,000 mg – 2 %, niacín - 0,896 mg - 5,5 %, tiamín - 0,854 mg – 71 %, kyselina pantoténová - 0,324 mg – 65 %, pyridoxín - 0,247 mg – 19 %, riboflavín - 0,100 mg – 8 %, foláty - 82 µg – 20 %

A viete, že mak má aj upokojujúce účinky?

A teraz ten recept: Pripravíme si mak, mlieko, cukor a misku.

Do misky dáme jednu polievkovú lyžicu maku.

Pridáme kávovú lyžičku cukru. Ak preferujete med, môžete si dať kávovú lyžičku medu. Najmä cukrovkárov bude zaujímať, že pochúťka si zachová skvelú chuť aj vtedy, keď si nepridajú žiadne sladilo.

Čerstvý a ručne nazbieraný mak má jedinečnú chuť, na rozdiel od priemyselne zbieraného a upravovaného maku, ktorý sa spracováva nešetrne, zvýšeným tlakom uvoľní z makových zrniečok oleje, ktoré o čase zatuchnú. Preto urobíme lepšie, ak uprednostníme ručne zbieraný mak. Je voňavý a a sladký a uchováva si všetky vynikajúce vlastnosti.

Mak s cukrom premiešame a pridáme 1,5 polievkovej lyžice mlieka. Nie viac, aby nebol príliš riedky. Dobre premiešame. Prikryjeme tanierikom a odložíme na pol hodiny do chladničky. Tam mak nabobtná a spojí svoju chuť s chuťou mlieka a cukru. A večer pred spaním ho môžeme zjesť. Ak máme chuť na zmenu, môžeme pridať sezamové alebo ľanové semienka, či kokosovú múčku. Dôležité je, že sme do dostali do tela živý vápnik. 

 

Webové stránky Laca Zachara: Daily Traveler & Culinary

Webové stránky o ručne zbieranom maku z Jarnej: Mak z Jarnej

Posledná úprava 10.06.2021

Nájdete nás na FB