Aby vám dobre trávilo

Napísala 

Trápia vás už dlhší čas tráviace problémy? Nie je to dôvod k panike, ani k obavám, že ide o celoživotný problém, s ktorým sa nedá nič robiť. Autorka tejto publikácie sa dyspepsiou, teda funkčnou poruchou trávenia zaoberá dvadsať rokov. Kniha vychádza už v druhom vydaní. Zhrnula v nej rady odborníkov i skúsenosti ľudí, ktorí tieto problémy mali či majú a ktorým sa vďaka ponúkaným radám zdravotný stav zlepšil.

Stanislava Jarolímková
ABY VÁM ZNOVU CHUTNALO
CPress, 120 s.
Praktické rady pre dobré trávenie. Tipy pre deti i dospelých. Riešenia pre dlhodobé tráviace ťažkosti. Úprava stravovacieho režimu. Cviky, ktoré vám uľavia. Úskalia zdravých potravín. To sú podtitulky, ktoré stručne avizujú obsah tejto potrebnej publikácie. Potrebnej preto, lebo dyspepsia trápi veľké percento dospelých i detí. Prejavuje sa celým spektrom ťažkostí – od pocitu plného žalúdku a nechutenstva, cez nafukovanie, bolesti v podbrušku, únavu, až po zápchu alebo hnačky, eventuálne ich striedanie.

Ukážky z knihy:
Stará tibetská medicína (a po nej aj WHO) odporúča, aby tuhá potrava zaplnila polovicu nášho žalúdku; jej individuálne množstvo udáva „miska“ z našich dlaní, ktoré sa dotýkajú malíčkami. Štvrtinu žalúdku by mali zaplniť tekutiny a zvyšná štvrtina by mala ostať prázdna, aby sa potrava mohla dokonale premiešať a spracovať. Ako keď miešame šalát v miske – je lepšie, ak misa nie je plná až po okraj, jednotlivé ingrediencie sa tak lepšie premiešajú.
Jedlo by nemalo tráviaci trakt dráždiť ani tepelne, nemalo by teda byť ani príliš horúce, ani príliš studené.
S trochou nadsádzky môžeme povedať, že poriadna porcia pohybu patrí pri funkčnej poruche trávenia k najúčinnejším liekom. Výborné je plávanie, pomáhajú aj prechádzky, najmä po jedle (už v starom Ríme panoval zvyk po obede štvrť hodinky chodiť) a rôzne cviky (ktoré nájdete aj v tejto knihe). Naopak, dlhodobé sedenie je považované pre tráviaci trakt za najnamáhavejšiu činnosť, škodlivejšiu než hádzanie lopatou. Ak máte sedavé zamestnanie a chôdza do a z práce je nereálna, potom aspoň po pár hodinách vstaňte a zacvičte si. Občas si na chvíľu sadnite na gymloptu alebo na špeciálnu „ježatú“ podložku, obe vás prinútia k balansovaniu, čo tráviaci trakt (i chrbticu) poteší. Dôvod je podľa odborníkov pochopiteľný: dlhodobé a navyše nesprávne sedenie zhoršuje činnosť orgánov v brušnej dutine; napríklad priškripnutie nervov, ktoré vedú od chrbtice, spôsobuje poruchy peristaltiky tráviaceho traktu a postihnutá bedrová a hrudná chrbtica môže spôsobiť zápchu alebo hnačky.
Medzi postihnutou časťou tráviaceho traktu a typom emočných problémov existuje súvislosť. Nemôžeme síce povedať, že to platí na každého pacienta, ale ťažkosti spojené s hornou časťou tráviaceho traktu (žalúdok, pankreas) bývajú výrazom vnútornej závislej potreby nasýtenia (jedlom, ale hlavne ide o potreby citové), zatiaľ čo ťažkosti spojené s dolnou časťou (hrubé črevo, konečník) sú prejavom závislej potreby kontrolovať, ovládať, preto tu býva viac agresie.
Desatoro pre zdravé trávenie: 1. Jedzte často a pravidelne. 2. Jedzte malé porcie. 3. Potravu dostatočne rozžujte. 4. Doprajte si pestrú stravu. 5. Dávajte prednosť šetrnej kuchynskej úprave. 6. Nezabúdajte na optimálny pitný režim. 7. Doprajte si veľa pohybu. 8. Zapisujte si denne všetko, čo zjete! 9. Buďte v pohode, predovšetkým pri stole. 10. Redukčné diéty robte len po zrelej úvahe.

Posledná úprava 13.10.2021

Nájdete nás na FB