Napísala

Prinášame krátke recenzie kníh, ktoré vás nasmerujú k zdravšiemu životu.

Fiona Hunter, Emma-Lee Gow

Zdravá a chutná strava

PRO SILNÉ KOSTI

CPress Brno, 128 strán

Osteoporóza, ktorej sa laicky hovorí aj „rednutie kostí“, postihuje jednu z troch žien a jedného z dvanástich mužov. Ochoreniu, ktoré spôsobuje krehkosť kostí a časté zlomeniny, sa dá predísť správnou výživou a primeraným pohybom. Aj keď je dôležité dodávať telu vápnik predovšetkým v detstve a počas dospievania, nikdy nie je neskoro začať sa stravovať tak, aby to, čo zjeme, posilnilo aj naše kosti. Kosti dosahujú najvyšší potenciál sily vtedy, keď máme 25 rokov, ich hustota sa začína znižovať od 35 roku nášho veku, preto je nutné stravovať sa správne po celý život. Aby boli naše kosti silné a pevné, potrebujeme vápnik. V tejto kuchárskej knihe nájdete viac ako 120 receptov na jedlá, ktoré obsahujú minerály a vitamíny potrebné pre dobrú kondíciu našich kostí. Recepty sú určené športovcom, ktorí dávajú svojim kostiam zabrať; deťom, ktoré potrebujú podporiť zdravý vývoj kostí; tehotným ženám, ktoré zaisťujú dostatok vápniku aj pre svoje deti, a všetkým, ktorí chcú znížiť riziko vzniku osteoporózy, prípadne zmierniť príznaky tohto ochorenia.

Túto knihu si môžete objednať tu: Zdravá a chutná strava pro silné kosti

Jarmila Mandžuková

LIEČIVÁ SILA VITAMÍNOV A MINERÁLNYCH LÁTOK

Príroda, 278 s.

Knižná novinka zo série Praktický domáci lekár. Vitamíny, minerály, aminokyseliny, výťažky z rastlín, včelie produkty, to všetko ľudský organizmus nevyhnutne potrebuje. V ideálnom prípade by mal človek všetko, čo potrebuje pre svoj život, čerpať z prírody. Žijeme v krajine, ktorá sa radí k vyspelým, máme takú bohatú ponuku potravín, ako v histórii ešte nikdy, a aj tak mnohí z nás nemajú dostatočný prísun živín. Hľadáme odpoveď na otázky, čo jesť a či  máme užívať výživové doplnky, a ak áno, tak kedy a ktoré. Reklama na voľnopredajné prípravky je často zavádzajúca. Ich spotreba síce rastie, ale nie sme si istí, či si ich konzumovaním pomáhame, alebo či si náhodou aj neškodíme. V tejto knihe nájdete podrobné informácie o 80 doplnkoch stravy - vitamínoch, mineráloch a ďalších látkach. V závere knihy sa nachádza slovník, ktorý vysvetľuje odborné pojmy a pomáha tak čitateľovi zorientovať sa v tejto zložitej problematike, ktorá sa dotýka každého z nás.

Túto knihu si môžete objednať tu: Liečivá sila vitamínov a minerálnych látok

Kolektív H., D., A., M. Wittlinger

MANUÁLNÍ LYMFODRENÁŽ podle dr Voddera

Grada, 172 s.

Praktický sprievodca pre ošetrovateľov i pre pacientov. Spektrum tých, ktorým lymfodrenáž pomáha, je široké – od pacientov s vážnymi diagnózami až po tých, pre ktorých je lymfedém „len“ kozmetickým problémom. Vydanie knihy podporila Česká asociácia sestier, ktorá ju považuje za kvalitný príspevok k zlepšeniu zdravotnej starostlivosti o pacientov. Tento praktický manuál vyšiel po prvýkrát v nemčine roku 1978, odvtedy vychádza v nových dotlačiach. Kniha bola preložená do angličtiny, francúzštiny, španielčiny, taliančiny a ďalších jazykov. Emil Vodder umrel roku 1986 a zanechal po sebe účinnú a vynikajúcu liečebnú masážnu techniku, ktorú po celý život zlepšoval spolu so svojou ženou Estrid. Obaja organizovali kurzy a prednášali po celej Európe o výhodách a efektivite lymfodrenáže. Vyškolili stovky kvalifikovaných masérov. Ich objav prišiel príliš skoro, keď ešte pojem „lymfatický systém“ nebol známy. Obaja so ženou považovali lymfu za prameň života, no medicínske kruhy museli dlho presviedčať o tom, že ich hypotézy sú správne. Dnes už medicína nepochybuje, že naša schopnosť prežiť v prostredí s nepriateľskými mikroorganizmami závisí od veľkej armády lymfocytov. Autori publikácie pokračujú ďalej v odkaze zakladateľa tejto techniky v Škole dr. Voddera v tirolskom Walchsee.

Túto knihu si môžete objednať tu: Manuální lymfodrenáž podle dr. Voddera

Vlastimil Tesař
LYMFATICKÉ MASÁŽE
GRADA, 96 s.
Manuálna lymfodrenáž celého tela je považovaná za to najlepšie, čo pomáha pri liečbe lymfatických opuchov. V Grade vyšla publikácia určená masérom, ktorí tu nájdu fotografie názorne ukazujúce hmaty lymfodrenáže a prevedú záujemcov celým postupom masážnej techniky pri odstraňovaní lymfedému. Autorom tejto potrebnej publikácie je Vlastimil Tesař, športový masér a žiak MUDr. Miroslava Běchyňu, zakladateľa tohto odboru v Čechách. Lymfedém je závažné ochorenie, ktoré zaťažuje človeka po fyzickej aj psychickej stránke. Narušuje metabolizmus organizmu, zhoršuje látkovú výmenu, oslabuje imunitu a pohyblivosť pacienta. Odstránenie lymfedému masážou pomôže teda k tomu, aby sa pacient stal mobilnejší a odolnejší voči chorobám.

Túto knihu si môžete objednať tu: Lymfatické masáže

Alena Mokrá

VAŘÍME ZDRAVĚ BEZ CUKRU

Computer Press, 244 s.

Autorka tejto knihy nie je lekárka ani nutričná špecialistka. Je to chemická inžinierka, ktorá sa v Čechách stala uznávanou autorkou receptov pre rôzne diéty a to „vďaka“ vlastnej diagnóze – už roky má problémy s pankreasom. Na vlastnom zdraví, či skôr chorobe si teda vyskúšala všetky postupy, ktoré teraz nájdete v tejto knihe. Písala ju pre tých ľudí, ktorí chcú a musia vplývať na svoje zdravie diétnym režimom. Pretože, ako sama hovorí: zmena životného štýlu sa začína zmenou spôsobu varenia. Alena Mokrá popisuje aj svoje skúsenosti s pôstom a očistnými kúrami, ktoré jej umožnili zvládať život bez toho, aby si okolie všimlo, že má pomerne vážne zdravotné ťažkosti. Na spestrenie jedálneho lístka chorých ľudí zozbierala viac ako 200 receptov vhodných pri cukrovke, bezlepkovej diéte, oslabenej slinivke a alergii na mliečne produkty.

Tát kniha je vypredaná, hľadajte už len v antikvariátoch.

James Wong

VYPĚSTUJTE SI VLASTNÍ LÉKY. Snadné recepty na přírodní léčiva

GRADA, 224 s.

Rastliny, ktoré nás obklopujú, nie sú len ozdobné subjekty, sú živým supermarketom, lekárňou i zásobárňou liehovín, všetko v jednom, hovorí autor tejto knihy. James Wong je etnobotanik. Zaujímavé povolanie, ktoré urobilo z malajzijského chlapca autora knižného bestselleru s názvom Vypestujte si vlastné lieky a hviezdu rovnomenného seriálu BBC. Ako malé dieťa sedával na podlahe v kuchyni a fascinovane sledoval babičku, ako sypala do obrovského kamenného mažiara prenikavo voňajúce korenie a rôznofarebnú zeleninu a potom to všetko premenila na voňavú kašu, ktorú mala vždy poruke ako posilňujúci liek. Dnes, keď sa prechádza po záhradníckom centre, vidí živý sklad liečiv z celého sveta: – Stačilo niekoľko generácií a stratili sme mnohé vedomosti o životne dôležitých spôsoboch využívania rastlín. Pritom iróniou je to, že aby sme prežili, sme stále odkázaní práve na ne, na rastliny – len si to už neuvedomujeme. Sú zodpovedné za vzduch, ktorý dýchame, za jedlo, ktorým sa živíme, a za stabilitu klímy na našej planéte, a predstavujú i základ našej medicíny. Až polovica špičkových liekov vychádza z prírodných zdrojov a prírodný pôvod takých liekov ako aspirín, morfium, penicilín či antikoncepčná tabletka, dokazuje, že „prírodná medicína“ nie je až taká odlišná od „konvenčnej“, ako si myslíme.

Podľa odhadov Svetovej zdravotníckej organizácie až 80 % svetovej populácie uprednostňuje v starostlivosti o zdravie bylinné lieky. Mnoho ľudí považuje bylinky za prirodzenejšie, lacnejšie a nášmu organizmu menej škodlivé lieky než lieky farmaceutické. „Aspoň taká je teória, realita však až taká priamočiara nie je,“ hovorí James Wong. „Nie všetky recepty na bylinné liečivé prostriedky, ktoré sa odovzdávali z generácie na generáciu, sú spoľahlivé. Na svete existuje viac ako 50 000 rastlín využívaných v lekárstve a ľudstvo je neustále bombardované informáciami o „zázračných“, často drahých bylinkových kúrach.“ Ako teda máme rozoznať, ktorá rastlina účinkuje a ktorá nie? James Wong zaradil do svojej knihy 60 receptov na čaje, tinktúry, krémy, balzamy, kloktadlá, sirupy proti kašľu a sladké likéry, všetky overené a dokázateľne fungujúce. K tomu pridal aj zopár prírodných alternatív na pleťové masky, mastičky na pery či voňavé kúpele.

V druhej časti knihy predstavuje 100 najznámejších rastlín a liečivý potenciál ich kvetov, plodov, listov a koreňov. Mnohé z prírodných liekov si môžeme pripraviť z najbežnejších rastlín, ktoré nájdeme na lúke, dopestujeme ich v záhrade, či v kvetináči za oknom a spracujeme za pár minút v každej kuchyni.

Väčšinu byliniek, ktoré odporúča, si môžeme vypestovať na záhradke, iné nájdeme vo voľnej prírode (baza čierna). Mnohé sú považované dokonca za burinu, ako žihľava, skorocel, púpava. V kvetináči môžete pestovať kôpor, rascu, mätu, petržlen, šalviju, ale aj cesnak, chilli papričky, levanduľu, zázvor a chren. Ak máte k dispozícii okenný parapet, veľkou výzvou je aloe.

Autor uvádza najčastejšie zdravotné problémy a bylinky, ktoré pri nich pomáhajú. Odporúča napríklad mätový čaj na syndróm podráždeného čreva, alebo čaj Štyroch vetrov (zo semien rasce a feniklu, nasekaných listov mäty a kvetov harmančeka) proti nafukovaniu. Zmes drteného cesnaku, čerstvých šalviových listov a jablčného octu rozpustená v horúcej vode pôsobí ako účinný kúpeľ proti plesniam nôh. Ak ste sa spálili na slnku, potrite sa krémom z mrkvy a aloe. Pasta z hlohu a artičokov znižuje cholesterol, na zapálené ďasná pomáha prášok zo šalvije a morskej soli.

Túto knihu si môžete objednať tu: Vypěstujte si vlastní léky

Posledná úprava 05.01.2017

Nájdete nás na FB