Keď sa z histamínu stáva problém

Keď sa z histamínu stáva problém

Napísala 

Väčšina z nás pozná slovo „antihistaminikum“, pretože je zložkou liekov, ktoré nám alergológ predpíše vtedy, keď nás bodol hmyz, alebo kýchame, alebo nás svrbí pokožka. Čo je však histamín? A kedy sa z neho stáva problém?

James L. Gibb
HIT + 150 receptov
Kompletný sprievodca histamínovou intoleranciou
Lindeni, 300 s.

Odborná definícia histamínu znie, že je to neurotransmitter, teda molekula, ktorá prenáša správy medzi bunkami, a regulátor našich imunitných procesov a fyziologických funkcií trávenia. Buď sa tvorí v našom tele, alebo sa do neho dostane z potravín s vysokým obsahom histamínu. Histamín má na jednej strane kľúčový význam pre naše zdravie, no na strane druhej, ak jeho množstvo prekročí určitú hranicu, stane sa toxickým aj pre človeka, aj pre zvieratá.

Histamínová intolerancia je prehnaná reakcia tela na potraviny s vysokým obsahom histamínu. Logika teda hovorí, že ak budeme konzumovať potraviny s nízkym obsahom histamínu a tie, ktoré sú bohaté na prírodné antihistaminiká, zabránime vzniku HIT. Stručne povedané: ide o potraviny s vysokým obsahom vitamínov B, E a C, omega3-mastné kyseliny, meď, kyselinu listovú a flavonoidy, najmä kvercetín (jeho zdrojom sú jablká, cibuľa, cesnak, brokolica, hlávkový šalát). K škodlvým potravinám pri tomto probléme patria: citrusové ovocie, špenát, paradajky, kakao, morské plody, jahody, kyslá kapusta, zavárané uhorky, zrejúce syry, kvasené sójové produkty, staršie a údené mäso, alkoholické nápoje a ocot – to všetko môže spustiť zápalové reakcie a HIT.

Aké sú symptómy histamínovej intolerancie? HIT môže spôsobovať svrbenie pokožky, migrénu, hnačky, vyrážky, psoriázu, bolesti brucha, kýchanie, krvácanie a upchávanie nosa, ekzémy, astmu, sčervenanie pokožky tváre, bolestivú menštruáciu a mnoho iných zdravotných problémov. Ľudia na celom svete trpia histamínovou intoleranciou, hoci o tom často ani netušia. HIT nie je jednoduché diagnostikovať, jej príznaky sa často zamieňajú za alergiu. Hladinu histamínu v krvi ovplyvňuje genetika, prostredie, strava a stres. Ak hladina histamínu prekročí hranicu, ktorú je naše telo schopné spracovať, vznikne prehnaná zápalová reakcia. Dobrá správa znie, že ak pochopíme, čo a prečo sa nám deje, môžeme HIT liečiť alebo jej predchádzať.

Autorom tohto pomerne podrobného sprievodcu histamínovou intoleranciou (vrátane 150 receptov z odporúčaných potravín) je James J. Gibb. Nie je lekár, no sám má skúsenosti s touto diagnózou u chorého dieťaťa v rodine aj u seba. Preto dlhé roky hľadal prírodné alternatívy k predpisovaným liekom. Lieky sú síce efektívne, ale zároveň majú aj vedľajšie účinky, ktorým by sa pacienti chceli vyhnúť. „Vďaka prísnej diéte s nízkym obsahom histamínu vymizli aj moje symptómy, preto som cítil povinnosť podeliť sa o tieto vedomosti s ostatnými,“ píše v závere svojho celoživotného diela, ktoré odporúča ako základný zdroj informácií, čo to je histamínová intolerancia a ktoré potraviny môžu chorým ľuďom s touto diagnózou pomôcť. Obsah tejto knihy však nepoužívajte na vlastnú diagnostiku a ak máte vážny zdravotný problém, vyhľadajte, samozrejme, pomoc lekára.

Knihu Jamesa L. Gibba Kompletný sprievodca histamínovou toleranciou si môžete objednať v e-shope Martinusu tu:

Posledná úprava 09.02.2019

Nájdete nás na FB