Proti stresu nie sme bezmocní

Proti stresu nie sme bezmocní

Napísala 

Slováci a stres. Nespája ich len prvé písmeno v týchto slovách. Viaceré prieskumy potvrdili, že stres je emóciou, ktorá život mnohých sprevádza pravidelne. Napätie a stres nemá ďaleko k pocitom úzkosti.

Teóriu stresu ako prvý rozpracoval kanadský fyziológ a endokrinológ Hans Selye (mimochodom, svoje detstvo prežil v Komárne a v 60. rokoch navštívil dokonca Bratislavu) a stres vnímal ako nešpecifickú reakciu organizmu na záťažové podnety. Ide o reakciu, ktorá sa vyvinula preto, aby človek dokázal rýchlo a účinne zareagovať v stave ohrozenia.

Na základe svojich pozorovaní a dlhoročných výskumov stresu zistil, že všetky živočíchy odpovedajú na škodlivé vplyvy (infekcia, poranenie, emócia) vždy rovnakou fyziologickou reakciou - zvýšeným vylučovaním stresových hormónov do krvného obehu. Nazval to adaptačný syndróm. Ten slúži ako obrana pred poškodením.

Väčšina stresujúcich zážitkov je normálna, bežná. Aj šťastné udalosti ako povýšenie v práci či narodenie dieťaťa sú do istej miery stresujúce, nútia nás, aby sme sa prispôsobili sa novým podmienkam. Prospešný stres primeranej intenzity nazývame eustres.

Dlhodobo pretrvávajúci stres a z toho ustavične zvýšená hladina spomínaných stresových hormónov sa však spája so zdravotnými problémami. Distres je nepríjemná, odvrátená tvár stresu, dôležitý faktor predčasného vzniku rôznych chorobných procesov v podobe vysokého krvného tlaku, žalúdočných vredov, bolestí hlavy, porúch imunity. Okrem tela dlhodobý stres negatívne vplýva aj na ľudskú myseľ a okrem podráždenosti, zlosti a nesústredenosti je často spúšťačom rôznych psychických porúch, ako je úzkosť či depresia. Mnohí sa navyše uchyľujú k nezdravým rýchlym spôsobom zvládania stresu, ako sú cigarety či alkohol, alebo dlhodobo užívajú protiúzkostné lieky nazývané anxiolytiká. Bohužiaľ, vzniká od nich závislosť.

Podľa výskumu, ktorý robila jedna zo zdravotných poisťovní, prvým a najdôležitejším zdrojom stresu je práca. Nasleduje finančná situácia a vzťahy s ľuďmi mimo rodiny. Častejšie stres zažívajú ľudia vo veku 35 – 54 rokov, vysokoškolsky vzdelaní, pracujúci ako výkonní či tvoriví odborní pracovníci. Väčšina respondentov, ktorí zažívajú stres (90 %), nikdy v súvislosti s riešením stresu nevyhľadala odbornú pomoc.

Jednou z možností je vo vypätých situáciách či životných obdobiach vyskúšať doplnok stravy Anxiolan s obsahom fytofarmák obsahujúci osvedčené rastliny s antidepresívnymi a upokojujúcimi účinkami ako valeriána, ľubovník a relaxačný horčík (pri strese stúpa jeho spotreba až 30-násobne!) podporený účinkom vitamínu B6.

Proti stresu nie sme bezmocní. Nemali by sme byť. V boji s ním je najdôležitejšia zmena postoja k okolitému svetu. V čínštine sa kríza povie vej-či. Ide o dva symboly, z ktorých jeden znamená nebezpečenstvo a druhý šancu. Každý životný problém teda možno vidieť ako ohrozenie aj ako výzvu. Niekedy môžu pomôcť aj spomínané prírodné protiúzkostné doplnky stravy, od ktorých nevzniká závislosť, sú nenávykové a neutlmujú. Určite je to lepšia cesta, ako sa stať závislým od upokojujúcich liečiv na predpis, od alkoholu a tabaku.

Varovné signály nadmerného stresu

Fyzické: črevné a žalúdočné ťažkosti, vracanie, bolesti brucha, pálenie záhy a žalúdočné vredy, strata chuti do jedla, búšenie srdca, bolesti hlavy, zvýšený krvný tlak, znížená odolnosť organizmu
Psychické: pocity úzkosti, podráždenosť, zlosť, depresia, nespavosť, problémy s koncentráciou, únava, negatívne myslenie
V správaní: nutkavé prejedanie sa alebo odmietanie jedla, nadužívanie liekov, sklon k častým menším nehodám, zhoršený výkon v práci, škole, rodinné konflikty, utiahnutosť

Ak hľadáte ďalšie inšpirácie ako sa vysporiadať so stresom, úzkosťou a nespavosťou, navštívte novú Facebook fan page „Pokojný deň, pokojný sen“.

Výživový doplnok Anxiolan nájdete v lekárňach alebo v eshope
 

 

Posledná úprava 10.08.2019

Nájdete nás na FB