Keď lekár vysloví: Máte rakovinu

Napísala 

Tieto dve slová dokážu zmeniť celý život. Človek musí zrazu zabojovať o to najcennejšie čo má – o život.

Onkologické ochorenie a jeho liečba výrazne zasiahnu aj sociálne vzťahy pacienta, počnúc vzťahom k sebe až po vzťahy v rodine či v práci. Psychologička Lucia Vasilková radí onkologickým pacientom a ich príbuzným, ako sa majú vyrovnať s náročnou situáciou. A toto sú jej poznatky z dvojročnej pomoci ľuďom z Klubu podpory pacientov v NOÚ v Bratislave.

Po oznámení onkologickej diagnózy trápi ľudí predovšetkým osamelosť. Na jednej strane sa chorý človek snaží rodinu „nezaťažovať“ svojimi problémami, bolesťami, pocitmi strachu. Výsledkom však je, že má pocit, že je v tom sám, hoci blízki sa snažia, niekedy aj zo všetkých síl, pomáhať, no nevedia ako.

Nechceme byť na príťaž

Ľudia v prvých dňoch až týždňoch bojujú s neistotou, strachom, záplavou irelevantných informácii, ale najmä s osamelosťou. Pacienti sa totiž snažia svoju rodinu a okolie ochrániť. Často používajú vetu: „Nechcem im byť na príťaž, veď oni majú svoje vlastné problémy.“ Cítia, že ich ochorenie rodinu traumatizuje a radšej o svojich bolestiach a pocitoch nehovoria. Dôsledkom toho sú okrem iného aj pocity osamelosti. Pacienti majú často pocit, že chorobe čelia sami, napriek tomu, že im okolie pomáha najlepšie, ako vie. Stáva sa totiž, že rodina pacienta v dobrej viere vedie k tomu, aby nehovoril o smútku a strachu, ktorý prežíva, aby to neprehlbovalo jeho smútok. Chorý človek však tieto pocity nedokáže jednoducho vytesniť zo svojej mysle. Stáva sa, že navonok vystupuje ako pozitívny a v dobrý výsledok veriaci pacient, no vo svojom vnútri je plný strachu a bolesti, o ktorej nemá komu povedať.  

V začarovanom kruhu

Príbuzní pacientov často kladú otázky: „Ako mu mám pomôcť? Ako ho mám podporiť? Ako s ním komunikovať? Máme sa s ním rozprávať o rakovine?“ Mnohí dospejú k záveru: „Nevieme ako komunikovať a tiež sa bojíme“. Takto vzniká začarovaný kruh, v ktorom sa stáva, že rodina ponúka pacientovi rôznu pomoc, ktorá ho zavalí, počnúc výživovými doplnkami, stravovacím režimom alebo iným odborníkom. Keď sa tento začarovaný komunikačný kruh uzavrie, rodina nemá možnosť dozvedieť sa, čo chorý v skutočnosti cíti a ako by mu mohli jeho najbližší reálne pomôcť.

Ako komunikovať s chorým

V tomto prípade platí predovšetkým jedno základné pravidlo – KOMUNIKUJTE.

Ak sa s pacientom príbuzní nebudú rozprávať, nemôžu sa dozvedieť čo prežíva a potrebuje. Tu je niekoľko základných odporučení od psychológov, ako pristupovať k onkologickému pacientovi:

Pýtajte sa, nedomýšľajte si a nepredpokladajte.

– Ak skutočne chcete vedieť čo chorý prežíva, musíte sa ho na to opýtať. Pokúste sa spoločne nájsť spôsob ako sa vzájomne podporiť, aby ste nezostali každý izolovaný vo svojom svete. Ak neviete, čo máte pacientovi povedať, pokojne to priznajte: „Chcela by som ti pomôcť, ale neviem ako, skús mi povedať, čo potrebuješ.“

Snažte sa fungovať tak, aby chorý člen rodiny nezostával mimo diania.

 – Nechajte na ňom rozhodnutie, koľko a čoho unesie, kedy ma odpočívať a kedy byť aktívny.

Fakt, že máte v rodine onkologického pacienta, ešte neznamená, že máte zakázaný humor.

– Niektorí ľudia mylne predpokladajú, že je nemiestne vtipkovať v prítomnosti onkologického pacienta. Nie je to pravda. Aj onkopacienti majú radi humor a radi vtipkujú, zlepší im to náladu a nabíja ich to energiou.  

Ak cítite, že potrebujete pomoc od iných ľudí, poproste o ňu. Nie je to prejav slabosti alebo neschopnosti.

– Príbuzní a priatelia, pokúste sa nebyť príliš iniciatívni a nevnucujte chorému svoje predstavy o liečbe



OZ europacolon založila a vedie na Slovensku zatiaľ dva pacientske svojpomocné kluby (v Bratislave a Košiciach), tretí pripravuje v Michalovciach.

Bratislavský Klub podpory pacientov funguje v priestoroch Národného onkologického ústavu na Klenovej ulici, dobrovoľníci sú pacientom k dispozícii každý pondelok a stredu od 10.00 do 13.00 hodiny.

Klub podpory pacientov v priestoroch Východoslovenského onkologického ústavu v Košiciach je otvorený vždy v piatok od 10. – 13. h, nájdete ho na mínus prvom poschodí pri mamografe.

Bezplatná infolinka OZ europacolon na tel. č. 0800 800 183

Online poradňu nájdete na www.europacolon.sk
 

Peter Minárik a Daniela Mináriková

Rakovina a výživa: mýty a fakty 1, 2

Kontakt, 192 s.

Knihy Rakovina a výživa: mýty a fakty 1, 2 si môžete objednať na 0908 069 388 alebo Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., každá stojí 5,00 eur plus poštovné a balné, pošleme vám ich poštou na dobierku.

 

 

 

Posledná úprava 10.06.2021

Nájdete nás na FB