Netradičné plodiny pre diabetikov

Napísala 

Cukrovka, zvýšený cholesterol, obezita... Civilizačné choroby, ktorý počet stúpa, hoci sa im dá preventívne predchádzať optimálnym stravovaním. Na trh sa dostávajú nové, no i takmer zabudnuté plodiny.

Publikácia Netradiční plodiny pro diabetiky z vydavateľstva Grada (autori: Eloy Fernández C. – Iva Viehmannová a kol.) predstavuje diabetikom i ľuďom, ktorí sa zaujímajú o zdravé stravovanie, štyri plodiny: jakon, čakanku, topinambur a stéviu. Čitateľ tu nájde návody na pestovanie aj 40 originálnych receptov.

Jakon je liečivá rastlina, ktorá pochádza z Ánd. V koreňových hľuzách kumuluje fruktooligosacharidy s nízkou energetickou hodnotou, jej listy obsahujú antioxidanty a sú vhodné na čaj. Je to nenáročná, veľmi prispôsobivá plodina, takže sa dá pestovať aj v našich klimatických pdomienkach. Konzumuje sa surová v šalátoch, varená v polievkach, dusená i pečená. Sirup z jakonu sa pouzíva ako náhražka klasických sladidiel.

Topinambur je rastlina príbuzná so slnečnicou, aj keď sa pestuje podobne ako zemiaky. Hľuzy majú vysoký obsah inulínu (pozor! – nie inzulínu), ktorý funguje ako vláknina, znižuje hladinu cukru v krvi a je vhodný pre redukčných diétach. Znižuje cholesterol, reguluje tlak krvi, zlepšuje trávenie, chráni pečeň i ľadviny. Využíva sa ako súčasť placiek, zeleninových rezňov, karbonátok, pyré z topinambur dodáva zaujímavú chuť aj sušienkam a instantným potravinám. Strúhaný ho môžeme pridávať do musli, do jogurtov. Topinamburový sirup je vhodný pre racionálnu výživu a pre diabetikov. Zo zdravotného hľadiska je najvhodnejšia surová šťava z topinambur, obsahuje mnoho enzýmov, vitamínov, minerálov. Spolu s topinamburmi môžeme odšťaviť aj zeleninu (mrkva, petržlen, zeler, červená repa, reďkovky) či rôzne druhy ovocia (jablká, jahody, ríbezle, egreše) a vznikne tak chutiiný nápoj bohatý na živiny.

Čakanka podporuje trávenie a používa sa najmä ako kávovina namiesto zrnkovej kávy. Zamedzuje aj ukladaniu ťažkých kovov v ľudskom tele, odporúča sa teda na prevenciu rakoviny čriev. Má blahodarný vplyv na zažívanie, zabraňuje zápche, znižuje cholesterol, podporuje chudnutie.  Do jedálnička by ju teda mali určite zaradiť ľudia s nadváhou, cukrovkou a poruchami metabolizmu. Čakankovou masťou sa dajú zmierniť bolesti a opuchy kĺbov, ekzémy, vredy, očné zápaly. Čakanku môžeme jesť surovú v šalátoch, zapekať so syrom a šunkou, dusiť v pare, podávať ako prílohu k mäsu.

Stévia pochádza z Južnej Ameriky, používa sa ako náhražka cukru. Jej listy obsahujú sladké glykosidy. Dá sa pestovať na záhrade i balkóne. Potrebuje veľa svetla, aby bol obsah glykosidov čo najvyšší. Indiáni ju využívali ako sladidlo do nápojov i ako antikoncepčný prostriedok. V Japonsku, Kanade, Číne, Rusku sa bežne používa ako neenergetické sladidlo. Stévia má slabé hormonálne účinky. Predáva sa aj ako ústna voda, lebo pôsobí antibakteriálne na afty, zápaly ďasien a začiatočné štádiá parodontózy.

 

Viac o stravovaní diabetika nájdete aj v knihe Varíme diabetikom od diétnej sestry Márie Štefákovej.

Objednávajte na tel. č. 0908 069 388 alebo na info(zavináč)klub50.sk.

Kniha plná dobrých rád a receptov stojí 10 eur,

pošleme vám ju poštou na dobierku, poštovné neplatíte.

 

Posledná úprava 25.03.2016

Nájdete nás na FB