Výživa, ktorá chráni pred rakovinou

Výživa, ktorá chráni pred rakovinou

Napísala 

O stravovaní onkologického pacienta a o tom, že zdravá výživa je onkoprotektívna, hovorí gastroenterológ MUDr. Peter MINÁRIK z Poradne pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl Centra zdravia a výživy ONLIFE.

Za posledných desať rokov zhromaždil medicínsky výskum mnoho dôkazov o tom, že približne jednej tretine zhubných ochorení sa dá predísť pozitívnou zmenou každodenných stravovacích a pohybových návykov. Celosvetovo to znamená 3 ? 4 milióny odvrátiteľných diagnóz! Pre ľudí po liečbe na rakovinu platia také isté výživové odporúčania, aké poznáme z prevencie nielen rakoviny, ale aj obezity, cukrovky či kardiovaskulárnych ochorení. Univerzálnosť zdravej výživy je fascinujúca. Pre istotu ešte raz zopakujem: zdravá výživa je onkopreventívna a tie isté výživové rady chránia aj pred srdcovými chorobami, obezitou a diabetom. 

Čo platilo pred, platí aj po 

Pri overovaní výživových odporúčaní sa síce klinické skúšky robia ťažšie, ako pri overovaní liekov, no nejaké vzájomné vplyvy sa predsa len dajú odhadnúť. Renomovaná americká spoločnosť AICR spracúvava metaanalýzy z takmer stotisíc štúdií, ktoré sledovali vplyv výživy a fyzickej aktivity na jednotlivé typy diagnóz rakoviny. Závery, na ktorých pracuje množstvo ľudí, každý rok prezentuje na celosvetovej konferencii. Vyplynú z nich odporúčania pre prevenciu rakoviny a životný štýl po onkologickej liečbe. Všetky zásady, ktoré platia pre prevenciu, sú aktuálne aj pre životný štýl človeka po onkologickej liečbe – samozrejme s výnimkou takých diagnóz, ako je rakovina tráviaceho traktu a konečníka, kde už ide o prísne diéty. Z tejto práce vyplynulo desať základných bodov, ktoré sa týkajú životosprávy a rakoviny. Ak sa teda pýtame, či pacientom po onkologickej liečbe stačí, aby chodili na dispenzárne kontroly, tak odpoveď znie: Nestačí! Ak sa chcú správať k sebe zodpovedne, mali by dodržiavať minimálne nasledujúcich desať zásad. 

Byť štíhly 

Prvou zásadou je byť štíhly. Treba si udržiavať optimálnu hmotnosť a schudnúť, ak je človek obézny. Ohrozené sú hlavne ženy po menopauze, pretože tie by už mali mať fyziologicky menej estrogénov. Estrogény, ktoré sa tvoria v tukovom tkanive,  nie sú pod kontrolou vyšších centier, teda hypotalámu, hypofýzy a periférnych gonád, a ich nadprodukcia môže skončiť diagnózou rakoviny prsníka. Výsledky epidemiologických štúdií naznačujú, že obezita môže hrať úlohu pri rozvoji rakoviny prostaty. Takže pre mužov aj ženy platí to isté: Nikdy nie je neskoro schudnúť.Vynechajte potraviny a nápoje, ktoré zvyšujú nadváhu. Žiaden fastfood, žiadne sladené nápoje. Asi 2/3 stravy by mali byť rastlinného pôvodu. Aby ste si to vedeli lepšie predstaviť, ide aspoň o 600 g zeleniny a ovocia denne. Alebo ešte presnejšie: predstavte si váš tanier, na ktorom máte obed. Mäso by malo tvoriť asi 1/5 obsahu – a nemusí to byť mäso, môžu to byť strukoviny. K tomu príloha a na zvyšných dvoch tretinách plochy taniera by mala byť zelenina. Keď si dáte biele mäso alebo rybu, urobíte pre seba ešte lepšie. Červeného mäsa by sme mali zjesť maximálne 500 g za týždeň. Za červené sa pokladá hovädzie a bravčové mäso, divina, jahňacie, teda všetko okrem hydiny a rýb. Z červeného mäsa síce zdravý človek čerpá železo, ktoré naše telo potrebuje, ale železo sa nenachádza len v mäse ? obsahuje ho napríklad aj fazuľa. Údené mäso a údeniny vrátane šunky radšej úplne vynechajte.

Dôraz sa kladie aj na prípravu stravy. Vylúčiť treba údenie, grilovanie i vyprážanie. To sa týka aj prípravy rýb. Ak ich totiž vyprážate, údite, grilujete alebo nakladáte do soli, namiesto ochrany svojho zdravia si vyrábate kancerogén.

Obmedzte solenie. Nadmerný prísun soli je rizikový faktor pre vznik karcinómu žalúdka. To sa týka aj konzervovanej zeleniny, teda tej, ktorá je naložená v slanom náleve alebo priamo v soli, čím stráca ochranné účinky pred rakovinou a, naopak, môže nám dokonca uškodiť.

Obmedziť treba aj alkohol, pretože alkohol je preukázateľne kancerogén číslo jedna, rovnako ako nikotín. Ich spoločnou konzumáciou sa riziko vzniku rakoviny znásobuje. Pri pravidelnom pití alkoholických nápojov človeku nehrozí len závislosť a cirhóza pečene, ale i rakovina. Dva poháriky pre muža, to je denné maximum; u ženy len jeden pohárik. Treba však mať na pamäti, či ten pohárik za to stojí, keď je dokázané, že pravidelné pitie alkoholu u žien zvyšuje riziko rakoviny prsníka.

Na prevenciu rakoviny prsníka sa odporúča i dojčenie. Matka tak zabezpečí nielen lepšiu imunitu pre dieťa, ale ochráni aj seba a zníži si riziko rakoviny prsníka. 

Neseďte! Choďte! 

Sedavý spôsob života, nedostatok pohybu a nadváha sú tiež rizikovými faktormi vzniku rakoviny, predovšetkým nádorov hrubého čreva, prsníka a pľúc. Na druhej strane dostatočná telesná aktivita chráni pred týmito ochoreniami. Z intervenčných štúdií je zrejmé, že už mierny pokles hmotnosti výrazne znižuje riziko vzniku nádoru. Tento efekt je porovnateľný s redukciou rizika diabetu a kôrnatenia tepien.Zmnoženie tuku má priamy vplyv na mnoho telesných hormónov; z nich najmä inzulín, inzulínu podobný rastový faktor a estrogény podporujú prostredie výhodné pre vznik a udržiavanie zápalu a rakoviny.

Odporúčam denne minimálne 30 minút, ideálne 60 minút telesnej aktivity aeróbneho charakteru strednej intenzity s miernym zrýchlením tepovej frekvencie, spravidla 100 – 120 pulzov za minútu. Čím je človek starší, tým nižšia má byť pulzová frekvencia. U ľudí nad 50 rokov stačí dosiahnuť 100 – 105 pulzov za minútu. Ideálna a každému dostupná je rýchla chôdza. Ak nemáte možnosť zmerať si vašu pulzovú frekvenciu, orientujte sa podľa toho, či ste pri chôdzi alebo športe zadýchaní len do takej miery, aby ste boli schopní rozprávať sa s iným človekom. 

Sója

Informácie o vzťahu konzumácie sóje a rakoviny prsníka nie sú jednoznačné. Sója totiž výrazne chráni pred rakovinou prsníka, ak ju konzumujú dievčatá v detskom veku a puberte. V Ázii je nízky výskyt rakoviny prsníka, čo sa dáva do súvislosti s konzumáciou sóje, nakoľko táto strukovina obsahuje prírodné estrogény. Aj u žien, ktoré sa narodili v Ázii a presťahovali do USA, sa rakovina prsníka vyskytuje zriedkavo. Avšak ich dcéry, ktoré sa narodili už v USA a v detstve konzumovali menej sóje, nie sú pred touto chorobu chránené. Štúdie navyše ukázali, že ak žena začne jesť sóju v dospelom veku, už toto naprogramovanie ochrany pred rakovinou nezíska.

No pozor! Keď už žena má rakovinu prsníka, niektorí odborníci varujú, aby nejedla veľké množstvo sóje a v žiadnom prípade nekonzumovala výživové doplnky s koncentrovanými výťažkami zo sóje. Sója totiž obsahuje fytoestrogény, ktoré majú podobnú štruktúru ako estrogén. Existujú obavy, že by sa mohli pripojiť na estrogénové receptory, a tak podporiť návrat rakoviny. Podľa môjho názoru jedna porcie sóje za týždeň nikomu neuškodí. Opatrnejší by som bol pri sójových koncentrátoch, tabletkách a kapsuliach. Tie by pacientky počas liečby rakoviny prsníka ani po nej nemali brať.

Na sóju sa ma pýta pomerne veľa ľudí aj v súvislosti s tým, či by mali túto potravinu s obsahom prírodných estrogénov, teda ženských hormónov, jesť chlapci v puberte. Moja odpoveď znie, že sója je prirodzená potravina, zdroj bielkovín v Japonsku, Kórei a Číne, kde ju stáročia konzumujú aj chlapci a nemajú žiadne problémy. Na základe uvedených poznatkov by však sóju mali v detstve a puberte jesť hlavne dcéry tých matiek, ktoré prekonali rakovinu prsníka.

Na čo sa ľudia najčastejšie pýtajú?

V ambulancii gastroenterológa ich zaujímajú predovšetkým výsledky vyšetrení a to, či sú pozitívne, alebo negatívne. Na to, ako sa majú stravovať ďalej, sa väčšinou nepýtajú. Skutočne nie. No je to chyba. V ambulancii gastroenterológa nie je čas hovoriť špeciálne o výžive. Na to by mali byť vyškolené špeciálne asistentky, diétne sestry, ktoré by robili nutričné poradenstvo, lebo onkologickí pacienti by mali byť edukovaní o nutnosti zmeniť životný štýl, skvalitniť výživu, zvýšiť pohybové aktivity. Vo svete sa dokonca odporúča, aby vyhľadali obezitologické kluby, keďže je medzi nimi dosť ľudí s nadváhou a diabetom. Vo Švajčiarsku návštevy kognitívno-behaviorálnych klubov znižovania nadváhy hradí zdravotná poisťovňa.

Onkologickí pacienti by mali prejsť nutričným poradenstvom. U nás si každý zatiaľ hľadá informácie sám a sám sa aj pokúša zorientovať v množstve často protichodných informácií. Môžem vám len poradiť, aby ste pozorne zvažovali všetky rady, ktoré sa k vám dostanú. Buďte skeptickí hlavne vtedy, keď narazíte na nápadne jednoduché riešenia a odpovede, ako aj rýchle, suverénne  rady. Patrí k ľudskej povahe hľadať rýchle a jednoduché riešenia, magické tabletky a zázračné diéty, ktoré vyriešia zdravotné problémy. V okamihu, keď sa pacient dozvie o diagnóze rakoviny, je ochotný pristúpiť na zmeny – a to využívajú rôzne alternatívne prístupy. Neexistujú však dôkazy o tom, že by niektorá diéta alebo spôsob stravovania dokázali jednoznačne zabrániť vzniku nádorového ochorenia alebo ho vyliečiť. Diéty, ktoré si ľudia medzi sebou šíria, neboli klinicky testované a chýba ich seriózne zhodnotenie. Rakovina nemá jedinú príčinu, lebo ľudské telo je zložitý mechanizmus a skladá sa z mnohých najvzájom prepojených systémov, ktoré pôsobia spoločne. Pokiaľ ide o výživu, je dokázané, že najlepšie výsledky počas liečby aj po nej prináša pestrá a čo najviac prírodná strava. Už sme spomínali, že zdravý životný štýl môže znížiť počet onkologických diagnóz o tretinu. Ak začnete žiť podľa týchto odporúčaní, urobíte pre seba naozaj maximum.

Centrum zdravia a výživy ONLIFE 

tel. 0903 437 888

e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

www.onlife.sk

 

Rozhovor vyšiel v knihe Ja si ťa nedám, Diagnóza, ktorá všetko mení, ktorá prináša skúsenosti dvoch onkologických pacientok a rady lekárov. Viac dobrých rád o tom, ako sa má onkologický pacient stravovať počas liečby a po nej, nájdete v knihe Ja si ťa nedám. Objednať si ju môžete na tel. č. 0908 069 388, alebo na adrese Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.. Stojí 5,00 eur.

 

MUDr. Peter Minárik, PhD. je (spolu s manželkou PharmDr. Danielou Minárikovou, PhD.) autorom troch kníh: Vademecum zdravej výživy a Rakovina a výživa: mýty a fakty 1 a 2 (plus Recepty). Knihy stoja po 5,00 eur plus poštovné a balné, objednať si ich môžete na tel. č. 0908 069 388, zašleme vám ich poštou na dobierku.

 

Posledná úprava 21.10.2017

Nájdete nás na FB