Vplyv výživy na vznik KRCa

Napísala 

Vplyv stravy na vznik a výskyt kolorektálneho karcinómu skúmajú odborníci už viac ako 30 rokov. Keďže strava sa do organizmu dostáva prostredníctvom tráviaceho systému, v ktorom sa spracováva, ovplyvňuje vznik nádorov zažívacieho traktu, najmä hrubého čreva.

Rozdiely medzi populáciami v rôznych krajinách s odlišnými stravovacími návykmi jednoznačne potvrdzujú, že faktory výživy patria medzi najvýznamnejšie faktory vzniku kolorektálneho karcinómu. Dôležitosť stravy potvrdzujú aj tzv. migračné štúdie – ak ľudia žijú v krajine s nízkym výskytom KRCa a presťahujú sa do krajiny, v ktorej je toto ochorenie rozšírené, po čase, keď sa prispôsobia miestnym stravovacím návykom, u nich výskyt nádorov vzrastie na úroveň krajiny, v ktorej žijú.

Súvislosť medzi výživou a KRCa dokazuje aj súhrn až 4500 klinických štúdií, v ktorých bolo až 66-75 % prípadov rakoviny, ktorých vzniku sa dalo predísť diétnymi opatreniami! Tieto poznatky prinášajú obrovský potenciál na jednoduchú a účinnú prevenciu tohto zhubného ochorenia.Výživa ovplyvňuje proces vzniku rakoviny v dlhom časovom období. Ak sa v potrave nachádzajú karcinogénne látky alebo mutagény (látky, ktoré priamo alebo nepriamo narúšajú štruktúru DNA), v priebehu času sa môže normálna bunka zmeniť na nádorovú.

Primárna prevencia výživou

Primárna prevencia výživou znamená takú stravu, ktorá pomáha predchádzať vzniku kolorektálneho karcinómu a znižuje jeho výskyt. Zameriava sa na životosprávu a na starostlivosť o pravidelné vyprázdňovanie hrubého čreva.

Ku vzniku kolorektálneho karcinómu môže prispievať:

  • prebytok tukov
  • konzumácia červeného mäsa - hovädzie, jahňacie, bravčové
  • údené mäso, údené výrobky, pečienky a vnútornosti
  • smaženie a vyprážanie na tukoch, keďže ich prepálenie a spojenie s kyslíkom pôsobí karcinogénne
  • nadbytočný príjem cukrov v podobe sladkostí a výrobkov z bielej múky
  • nedostatok vlákniny, niektorých vitamínov a stopových prvkov
  • obmedziť by sa mala aj konzumácia vajec a údených vysoko kalorických syrov

Jedálniček, ktorý pomáha predchádzať vzniku kolorektálneho karcinómu, by mal obsahovať:

  • stravu bohatú na vlákninu, najmä cereálie a celozrnné produkty
  • ako zdroj bielkovín ryby, hydina, kvasné a mliečne produkty
  • veľa surovej zeleniny a ovocia (ideálne až 5 dávok denne)
  • stravu na rastlinnej báze, ako je celozrnný chlieb, ryža, bôb...
  • potraviny bohaté na karotén (vitamín A), vitamín C, vitamín E, selén a kyselinu listovú
  • dostatok vápnika
  • tuky s obsahom omega 3 mastných kyselín a kyselinou olejovou (rybí tuk, olivový olej)

Vhodnou zeleninou na ochranu pred vznikom kolorektálneho karcinómu je najmä zelená a tmavožltá zelenina zo skupiny kapustovitých, sójové produkty a strukoviny, napríklad brokolica, zeler, kapusta, chren, karfiol, mrkva, reďkovka, sladké zemiaky, sója, špenát, tekvica, fazuľa, cibuľa, cesnak, z ovocia napríklad ananás.

Okrem zloženia potravy je dôležitý aj spôsob jej prípravy. Je dokázané, že mäso a dokonca aj ryby, ktoré sú pripravované na drevenom uhlí, ako aj fritované zemiaky, obsahujú silné karcinogénne zložky, aj keď pri inom spôsobe prípravy sú zdraviu prospešné.

Odborníci tiež radia dodržiavať pitný režim a piť dostatok tekutín. Odporúča sa zelený čaj, ktorý má ochranný účinok proti vzniku KRCa. Prísne by sa však mal obmedziť prísun alkoholických nápojov vrátane piva.

Vplyv tukov na vznik KRCa

Zo všetkých základných živín majú asi najvýraznejší podiel na vzniku kolorektálneho karcinómu tuky. V krajinách, kde je súčasťou stravy veľa tukov, je výskyt KRCa častejší ako v krajinách s nízkou spotrebou tukov. Tuky totiž menia mikroflóru v čreve, spôsobujú zvýšenie obsahu žlčových kyselín, ktoré potom sliznicu čreva poškodzujú a zvyšujú riziko chorobného bujnenia tkaniva. Nemalý vplyv má úprava aj tukov pred konzumáciou – pri tepelnom spracovaní vysokými teplotami (pri vyprážaní, pečení) vznikajú látky s karcinogénnym účinkom. Zvýšené riziko KRCa sa často spomína napríklad v súvislosti s červeným mäsom (hovädzie, bravčové), čo je zrejme spôsobené práve vysokým obsahom tuku v tomto druhu mäsa a tiež jeho následným tepelným spracovaním.

Odporúča sa obmedziť asi 30 % denného príjmu energie (kalórií) z tukov. Dôležité však nie je len množstvo tuku, ale aj jeho zloženie. Kým niektoré tuky (najmä živočíšne) sú škodlivé a môžu spôsobovať vznik rakoviny, iné môžu mať opačný – ochranný účinok. Medzi zdravé tuky patria tzv. omega-3 mastné kyseliny (rybí tuk, najmä mastné ryby – losos, sardinky, tuniak, makrela) a kyselina olejová (zdrojom je olivový olej).

Alkohol

Vzťah medzi vznikom karcinómu konečníka a alkoholom je dobre známy a nepopierateľný. Platí to aj pre ľahšie alkoholické nápoje, ako napríklad pivo. Práve pri nadmernom pití piva bola v roku 1957 odhalená súvislosť medzi KRCa a alkoholom. Alkohol bráni reparačným procesom DNA a v organizme spôsobuje úbytok kyseliny listovej, ktorá chráni pred vznikom kolorektálneho karcinómu.

Obezita a jej vplyv na riziko vzniku kolorektálneho karcinómu

Vyšší výskyt kolorektálneho karcinómu sa spája s nadmerným príjmom energie a obezitou. U obéznych mužov je výskyt KRCa až dvojnásobný, obéznym ženám hrozí o 40 % vyššie riziko vzniku ochorenia oproti ženám s normálnym BMI. Počet nových prípadov KRCa, ktorých príčinou bola obezita, vzrástol u európskych mužov viac ako dvojnásobne medzi rokmi 2002 a 2008 a pokiaľ bude výskyt nadváhy a obezity v populácii naďalej stúpať, budú pribúdať aj prípady KRCa. Okrem toho sa zistilo, že obezita zvyšuje riziko úmrtia na kolorektálny karcinóm u ľudí, ktorí už majú ochorenie diagnostikované, a to najmä u žien po menopauze. Obézne ženy majú až o 45 % vyššie riziko úmrtia na KRCa.

Fyzická aktivita

Nedostatočná pohybová aktivita spôsobuje, že čas prechodu stravy tráviacim traktom trvá dlhšie. Kvôli tomu môže byť črevo dlhší čas vystavené pôsobeniu karcinogénnych látok. Mnohé štúdie dokazujú, že vyššia fyzická aktivita má ochranný účinok proti vzniku kolorektálneho karcinómu. Najvhodnejším a zároveň najľahším pohybom je pravidelná chôdza, ktorej intenzita a dĺžka trvania sa môže postupne zvyšovať. Vhodné je aj plávanie a bicyklovanie. Ideálne je venovať miernej fyzickej aktivite aspoň 30 minút 5x do týždňa.

Tento materiál poskytla OZ europacolon

Viac o téme nájdete v knihe:

Peter Minárik a Daniela Mináriková

Rakovina a výživa: mýty a fakty 1, 2

Kontakt, 192 s.

Knihy Rakovina a výživa: mýty a fakty 1, 2 si môžete objednať na 0908 069 388 alebo Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., každá stojí 5,00 eur plus poštovné a balné, pošleme vám ich poštou na dobierku.

 

 

 

 

 

 

Posledná úprava 21.10.2017

Nájdete nás na FB