Ako žiť s rakovinou

Ako žiť s rakovinou

Napísala 

Radí doc. MUDr. Eva VALOVIČOVÁ, CSc., ktorá na pôde Ligy proti rakovine vedie besedy s rovnakým názvom a odpovedá na otázky v internetovej poradni na www.lpr.sk.

Podľa odborníkov zloženie stravy, teda správne stravovanie, významne ovplyvňuje metabolické pochody a imunitu organizmu v boji s civilizačnými chorobami, vrátane rakoviny. Za vysoký výskyt tohto ochorenia môže nezdravé zloženie stravy a nevhodné spôsoby jej prípravy, ako je vyprážanie, údenie a presáľanie, zlé stravovacie návyky. Predpokladá sa, že strava a nesprávne stravovanie sa podieľajú z 30 až 40 percent na vzniku rakovinových ochorení. Strava bohatá na zeleninu a obilniny, s menším obsahom červeného a tučného mäsa, s veľmi miernou konzumáciou alkoholu a doplnená dostatočnou telesnou aktivitou by mohla významne znížiť rakovinu hrubého čreva u oboch pohlaví, prsníka u žien a prostaty u mužov. A takýto spôsob stravovania je dôležitý aj po liečbe – v štádiu pokoja, v remisii.

Ako konkrétne zmeniť svoj jedálniček pri liečbe rakoviny a po nej? Poradiť môžem len onkologickému pacientovi, ktorého diagnózu a aktuálny stav poznám. No ak sa od lekára očakáva „recept ako na Sacherovu tortu“, ktorý má chrániť pred recidívou rakoviny, ľutujem, taký recept neexistuje. Keďže však vieme, že nadváha a energeticky nevyvážená, nepravidelná a nedostatočne pestrá strava podporujú vznik rakoviny, poznáme aj všeobecné zásady, ako urobiť stravu plnohodnotnou práve pre pacienta po onkologickej liečbe. Sú to zásady racionálnej výživy známe z prevencie: obmedziť energeticky nevyváženú stravu (tučné a červené mäso, tuky a sladkosti), vhodne upravovať stravu, pravidelne sa stravovať, konzumovať netučné kuracie a močacie maso raz až dvakrát týždenne, rovnako i ryby, pridať do stravy zeleninu a ovocie (denne niekoľko porcií s prevahou zeleniny), strukoviny a obilniny, používať olivový a repkový olej, nefajčiť, nekonzumovať alkohol, nanajvýš 1 až 2 dcl červeného vína denne, vôbec nepiť destiláty.

V zásadách racionálnej výživy sú však tiež rozdiely. Napríklad diabetici – a medzi pacientkami s rakovinou prsníka je veľa diabetičiek – nemôžu mať taký typ racionálnej výživy ako ženy, ktoré diabetes nemajú. Pacienti s celiakiou musia vynechať zo stravy obilniny a potraviny, v ktorých sa nachádza lepok, pretože im poškodzuje sliznicu tenkého čreva, ktoré potom nedokáže absorbovať viaceré látky z potravy (aminokyseliny, mnohé z vitamínov, ktoré sú dôležité v potrave i ako antikancerogény, teda ochranné látky proti vzniku rakoviny). Ak celiatik nedodržiava potrebnú diétu, hrozí mu onkologické ochorenie (lymfómy, karcinóm tenkého i hrubého čreva a iné). Ináč bude tiež vyzerať strava seniora, ktorému sa s vekom znížila schopnosť vstrebávať živiny, iná bude strava pacienta s rakovinou, ktorý trpí nechutenstvom, ináč sa má stravovať ten, kto potrebuje schudnúť. Preto treba aj výživu takpovediac „ušiť na telo“ každého konkrétneho pacienta.

V poradniach zdravej výživy skúmali informovanosť mladej generácie o tom, čo je to zdravé stravovanie, a zistili potešujúci fakt: aj keď sa hovorí, že mladí ľudia uprednostňujú fastfoody, deti vo veku od 8 do 14 rokov už vedia, že im to škodí, a zamýšľajú sa nad tým, čo majú jesť, aby nepriberali.

Pri nákupoch si všímam, aké potraviny si mladí ľudia kladú do nákupných vozíkov. Minule ma potešila mladá mamička, ktorá nakupovala so svojou asi päťročnou dcérkou, pričom sa rozprávali, ktoré potraviny si kúpia, lebo sú zdravé. Vďaka dostatočnej informovanosti to dnes už nie je ojedinelý jav.

Život je pohyb

Na besedách sa ma pacientky pýtajú, ako majú po liečbe rakoviny zmeniť stravu. Strava však nie je zázračný všeliek; nie je to jediné, čo by sme mali meniť. Rovnako dôležité sú aj pohybové aktivity a psychika. Nenadarmo sa hovorí, že život je pohyb. To, že primeraný pohyb patrí k liečbe srdcovo-cievnych a metabolických chorôb, je známe; podobne známa je i jeho úloha nielen v prevencii, ale aj pri liečbe rakoviny. Pribúdajú však aj dôkazy o tom, že pohyb zvyšuje úspešnosť liečby onkologických chorôb. Pravidelné pohybové aktivity trikrát do týždňa, prípadne aspoň hodinové prechádzky, posilňujú imunitný systém človeka, zvyšujú nielen jeho kondíciu, ale podieľajú sa i na zlepšovaní obranyschopnosti organizmu, zvyšujú imunitu, znižujú stres a pocity úzkosti, zlepšujú spánok – a to všetko človek počas onkologickej liečby alebo po nej potrebuje.

Keď človek cvičí, v mozgu sa mu tvoria endorfíny – hormóny radosti, ktoré zlepšujú jeho náladu a prinášajú pozitívne pocity. Cvičenie počas onkologickej liečby zvyšuje kvalitu života pacientov, znižuje pravdepodobnosť návratu choroby a predlžuje život. Potvrdili to dlhodobé sledovania pacientov liečených na rakovinu prsníka, hrubého čreva i prostaty. Cvičiaci pacienti navyše lepšie prijímajú svoje telo, zvyšuje sa im sebaúcta a sebadôvera, zlepšujú svoje kontakty s ľuďmi. Bránia sa tak i obezite, ktorá je jedným zo závažných faktorov vedúcich k rakovine. Máme mnoho dôkazov o tom, že onkologické ochorenie prebieha priaznivejšie u ľudí, ktorí sa venujú primeraným pohybovým aktivitám – akýmkoľvek, pretože akákoľvek pohybová aktivita je lepšia ako žiadna. No najlepšia je taká, ktorá človeka teší.

Robte si radosť

Besedy s onkologickými pacientmi sme nazvali Ako žiť s rakovinou, lebo s každým chronickým ochorením, či už je to hypertenzia, cukrovka, alebo rakovina, treba vedieť žiť. Radi by sme organizmus vnímali ako jednoduchý mechanizmus, ktorý dokážeme ľahko ovládať, ale on je to zložitý počítač, o ktorom toho ešte veľa nevieme. Vieme však, že všetko sa začína v mozgu, ktorý spracováva informácie o tom, čo sa v organizme deje: akú stravu konzumujeme, akú energiu vydávame vo forme pohybu, akým stresom sme vystavení a ako ich spracovávame. Stres sa vytvoril na prežitie a adaptáciu človeka. Je známe, že chronické dlhodobé stresy vedú k narušeniu imunity a práve chronickému stresu sa dnes dosť ťažko vyhneme. Je však na nás, akým spôsobom sa naučíme spracovávať negatívne myšlienky, ktoré v nás spôsobujú. Niektoré techniky vás naučí dobrý psychológ. Lebo nie každý je optimista od prírody, ale i keď niekomu nie je dané vidieť veci vždy z tej lepšej stránky, hľadať a nachádzať malé radosti a robiť si každý deň potešenie príjemnými zážitkami dokáže každý človek, keď sa to naučí a sústredí na to svoju pozornosť.

Viac informácií nájdete v knihe

Danica Janiaková

JA SI ŤA NEDÁM. Diagnóza, ktorá všetko mení

104 s., 5,00 eur

Knihu si môžete objednať na č. 0908 069 388 a na info(zavináč)klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku.

 

Peter Minárik - Daniela Mináriková

RAKOVINA A VÝŽIVA: mýty a fakty 1, 2

Obe knihy si môžete objednať ma č. 0908 069 388 alebo na info(zavináč)klub50.sk, každá stojí 5,00 eur plus poštovné a balné.

 

Posledná úprava 21.10.2017

Nájdete nás na FB