Spraw si raw, alebo cesta k prirodzenej strave

Spraw si raw, alebo cesta k prirodzenej strave

Napísala 

Henrieta Peškovičová: – Nestaviam sa do pozície odborníka, nie som lekár, ani výživový poradca. Jediné, čo viem, je odovzdať svoje vlastné skúsenosti ako inšpiráciu aj pre váš zdravší životný štýl.

Spraw si raw, alebo cesta k prirodzenej strave, to je komunitná stránka na Facebooku, na ktorej som našla pozvánku na prvú zo série prednášok na tému Ako prejsť na druhú stranu, teda k zdravým a hlavne prirodzeným potravinám. Ako a ktoré nakupovať, ako ich uskladňovať a ako pripravovať, o tom hovorila v jednu októbrovú sobotu Henrieta Peškovičová, ktorá vedie kurzy zdravého varenia a raw (môže vás naučiť „rawiť“ dokonca aj u vás doma) a pripravuje svoju prvú kuchársku knihu. A takýto je jej osobný príbeh, ktorý ju priviedol od klasickej slovenskej kuchyne až k jedlu bez mäsa a čo najviac bez tepelnej úpravy.



Henrieta Peškovičová: – Tí, ktorí poznajú moju facebookovú stránku o varení, vedia, že som ju založila v čase, keď som ešte jedla mäso, používala rafinovaný cukor alebo bielu múku. Na začiatku nájdete aj recepty na mäsové jedlá, postupne sa obsah mení podľa toho, ako som prechádzala cez vegetariánstvo až k raw (aj keď úplná vitariánka nie som). Od tohto roku mám dve stránky, „My first cooking book“ je pôvodná, druhá Spraw si raw je zameraná na recepty bez tepelnej úpravy. Vidíte teda, že ani ja som na živú stravu nevhupla od narodenia. Vlastne vhupla, nič živšie ako materské mlieko si predstaviť neviem.

Cesta k zdravšiemu životu zmenou stravy nie je jednoduchá, jedlo môže  tak pomôcť, ako aj uškodiť. A to aj vtedy, keď používate zdravé suroviny. Ja som začala tým, že som vynechala mäso. Nahrádzala som ho sójou, ktorá je, ako sa neskôr ukázalo, pre mňa silný alergén. Okrem toho, že som bola stále unavená, som si nahnala aj potravinovú intoleranciu. Keďže som vtedy pracovala v top manažmente, čo často znamenalo pracovnú dobu od rána do večera, sprvu som únavu, padanie vlasov, bolesti žalúdka a nespavosť pripisovala stresu. Keď som vylúčila zo stravy aj cukor, objavili sa prvé a dosť zásadné pozitívne zmeny. Aj keď to ešte nebol koniec všetkým mojím zdravotným problémom. Najviac mi pomohla kamarátka, ktorá priviezla z Oxfordu prvé vzorky testu na potravinové intolerancie, testu takého jednoduchého, že si ho môže urobiť človek sám doma. Dozvedela som sa, že nám môže byť zle aj zo zdravých potravín, ak na ne máme intoleranciu. Otestovala som sa a zistila, že musím vylúčiť sóju, zelené papriky, morské plody, mlieko, jogurty, dokonca aj tuniaka, ktorý mi chutil. Výsledky boli mimoriadne presvedčivé. Únava zmizla, mám plno energie. Po štyroch mesiacoch bez cukru mi dokonca prestali chutiť horalky, ktoré som predtým používala na rýchle doplnenie energie v práci, ak nebol čas sa ísť normálne najesť. Cukor v umelej forme dnes vôbec nepoužívam. Nachádzam ho v prirodzenej potrave, ako ovocie a javorový sirup. Cukry, podobne ako i často vylučované tuky, naše telo potrebuje. Ale tie organické, prírodné. Nie také, ktoré musíte spracovať či upravovať, získavať zabitím.

Prepracovala som sa teda postupne k tomu, že potrebujem pravé chute surovej stravy. Raw neznamená len zeleninové šaláty, ale aj výborné mixované ovozelové smoothies, cuketové špagety, husté polievky, kaše z namočenej pohánky, orechy a milión kombinácií prirodzenej potravy. Vyhľadávam najmä lokálne potraviny, no jedlo si pripravujem aj s chia semienkami, acai, spirulinou, kokosovým tukom, stéviou. Recepty uverejňujem na Facebooku, práve teraz spúšťame program pre záujemcov o chudnutie, ktorí budú ochotní (a schopní) zmeniť životný štýl a zaradiť do svojho jedálneho lístka 50 % živej stravy a prekopať aj svoje „JA“ od základu. Život totiž nie je len o jedle, ale aj o duši. Mnohí význam harmónie tela a duchovna podceňujú a vyberú si radšej tabletky na chudnutie namiesto toho, aby vyriešili cyklickú príčinu dôvodu priberania. Podieľam sa aj na iných kulinárskych projektoch, chystám kuchársku knihu. Je skvelé robiť to, čo človeka baví a napĺňa. A možno pomáha aj iným. Je to zadosťučinenie, ktoré vracia všetku námahu.



Čo by teda mal urobiť človek, ktorý chce prejsť na zdravé stravovanie? Najskôr treba vylúčiť cukor, a to najmä biely a hnedý, a úplne minimalizovať aj trstinový. V sladidlách je vhodné kombinovať viacero druhov – na studenú kuchyňu med a agáve, alebo mixované ovocie, na teplú je vhodná stévia, i keď je chemicky upravovaná (sušené lístky naozaj neviete použiť do pečenia), alebo javorový sirup. Do smoothies, ak ich treba dosladiť, je vhodné ovocie (aj sušené), javorový sirup, čerstvé lístky stévie. V televízii som konečne videla detskú lekárku, ktorá verejne povedala, že dávať cukor dieťaťu do 1,5 roka veku by malo byť považované za trestný čin. Namiesto piškótiek, kinderka alebo lízatka dajte deťom radšej ovocie, alebo rozmixujte banán s kakaovými bôbmi, alebo s pohánkou a 100 % kakaom. Ani špenát či mrkva pre ne nemusí byť strašiakom, ak im z prípravy smoothies urobíte zábavu a sami si mrkvičku či špenátik umyjú, očistia a rozmixujú. V prezentácii jedla je dobrá pestrosť, viac spôsobov úpravy toho istého jedla nebude nudiť. Kombinácie jedla sú tiež dôležité, v raw ide aj o to, aby sa metabolizmus nezaťažoval náročným trávením zle skombinovanej potravy (napríklad orechov a tuku v raw dezertoch).

O vylúčení mäsa som už hovorila. Vhodným zdrojom tuku je avokádo a orechy, semienka. Za zázrak prírody považujem kokosový tuk. Je vynikajúci ako kozmetický krém, pomáha pri poštípaní a ekzémoch. I keď patrí medzi ultra nasýtené tuky (podobne ako živočíšna masť a palmový olej), občas ešte uletím a natieram si ho na chlieb s cibuľou. Neprehrieva sa do 180 C° a je preto vhodný aj na tepelnú úpravu. Do šalátov dávam olivový olej. Iné rastlinné oleje používame tiež: ľanový, makový, malinový, tekvicový. Argánový na tvár. Kamarátka Olinka mi vyrába domáce oleje z nechtíka, levandule.

Ak sa neviete vzdať bravčovej masti, dajte radšej prednosť mangalici. Ale naozaj od takýchto tukov si treba odvyknúť navždy.

Tretia dôležitá zmena sa týka laktózy. Od detstva do nás tlačia informáciu, že mlieko je zdravé. Stúpajúci počet laktózových intolerancií hovorí niečo iné. Ak sa naozaj neviete vzdať mlieka, tak s obmedzením pite kozie, ktoré sa enzymaticky najviac podobá materskému mlieku. Z mliečnych výrobkov v zdravej strave pre mňa obstoja jedine zakysané acidofilné veci (občas) a nepasterizovaná bryndza, ktorá je pre nás najdostupnejším a azda najväčším probiotikom.

Jedzte pestro. Akýkoľvek stereotyp je zlý. Ak si myslíte, že je zdravé jesť ryby, nekupujte si stále iba lososa. Aj jabĺk je na svete 7000 druhov, tiež ich môžeme striedať. Dajte si u lekára urobiť rozbor krvi a dopĺňajte v strave potraviny, ktoré obsahujú to, čo vám chýba. Ovozel, klíčky, orechy, tekvicové jadierka, ľanové semienka, nakladaná kapusta... – toľko možností a nových chutí!

Strava síce tvorí základ zdravého života, ale nie je to všeliek. Pri mnohých chorobách je spúšťačom stres. Mne život zmenil aj adoptovaný pes, ktorý vniesol do môjho života pohodu a pohyb. Dnes ich máme už troch, sú to zábavné a úžasne empatické stvorenia. A zmenila som aj prácu, už nechcem byť tá vystresovaná manažérka, ktorá nemá čas ani na seba, ani na svojich blízkych; ktorá je od rána do večera v práci a nestihne zavolať ani priateľom, ani rodičom. Spomalila som a a nechala život plynúť. Vždy som robila to, čo ma baví, ale teraz ma to naviac napĺňa pokojom. Pozitívnu zmenu vníma s radosťou aj moje okolie. Prajem vám, aby ste tiež našli svoju cestu.
 

 

 

Posledná úprava 08.07.2016

Nájdete nás na FB