Čo nás môžu o strave naučiť lovci a zberači

Čo nás môžu o strave naučiť lovci a zberači

Napísala 

Ak patríte k tým, ktorí už vyskúšali azda všetky existujúce diéty a žiadna nepriniesla trvalý efekt, darujte si ešte jeden pokus stať sa vitálnym, štíhlym a zdravým človekom. Propagátori paleo, teda stravy lovcov a zberačov, sľubujú, že môže byť posledný a konečne efektívny.

Táto kniha neprezrádza žiadne tajomstvo, len zhrnula existujúce poznatky o tom, aký vplyv na naše zdravie majú konkrétne potraviny. Niekoľkoročná práca priviedla autorov k definícii stravy, ktorú nazvali moderné paleo. Podľa paleo diéty jedol človek najprirodzenejšiu stravu v paleolite, kedy lovil a zbieral plody. A aj dnes, čím sú jedlá a ich úprava prirodzenejšie, tým je ich hodnota pre naše telo a zdravie vyššia. Na texte knihy spolupracovali konzultant IT Miroslav Karpaty a marketingová manažérka Diana Uríčková, ktorí v úvode píšu: „Táto kniha dáva odpoveď na otázku, čo jesť, ak chceme, aby sme mali stabilnú a optimálnu hmotnosť a boli všeobecne zdraví, ak sa nechceme iracionálne obmedzovať v množstve jedla, ani rátať kalórie, ani zmietať sa medzi záchvatmi prejedania a hladovania.“ K odbornej spolupráci prizvali MUDr. Evu Smíškovú z polikliniky v Mlynskej doline v Bratislave.

A takto hovorí spoluautorka knihy Diana Uríčková o svojej ceste k paleo diéte, ktorá pre ňu znamená nový životný štýl i nové pracovné zameranie:

Keď som mala pätnásť rokov, stala som sa zo dňa na deň vegetariánkou, predovšetkým z etických dôvodov, nechcela som sa podieľať na utrpení zvierat. A keď už človek urobí takéto zmeny v svojom jedálničku, začne citlivejšie vnímať informácie o strave a zdraví. Neskôr som pracovala trinásť rokov v marketingu pre klientov z oblasti farmácie, potravinárstva a životného štýlu. Podieľala som sa na mnohých kampaniach zameraných na propagáciu zdravého životného štýlu a uvedomovala som si existenciu diametrálne odlišných odborných názorov na odporúčania v stravovaní. Približne pred tromi rokmi sme aj so spoluautorom knihy Moderné paleo začali systematicky zbierať informácie o vplyve potravín na zdravotný stav a metabolizmus. Úvodné informácie o benefitoch nízkosacharidovej stravy pri zápalových ochoreniach sme získali od MUDr. Michala Pijáka, ktorého považujeme vzhľadom na jeho dlhodobú vedeckú činnosť za významnú autoritu v tejto oblasti na Slovensku. Nasledovalo obdobie analyzovania, triedenia a kategorizovania množstva informácií z globálnych odborných publikácií, výsledkov klinických štúdií a ďalších zdrojov. Postupne sme vyvinuli vlastnú metodiku, ktorá je symbiózou viacerých funkčných a odborne podložených dietetických smerov. V knihe sme ju pomenovali Moderné paleo. Na jednotlivé kategórie potravín sa v knihe pozeráme hlavne z pohľadu nutričnej kvality a ďalších merateľných parametrov. Nutričná kvalita znamená obsah makro- a mikronutrientov, obsah živín, vitamínov, minerálov a ich dlhodobý vplyv na zdravie človeka. Potom sú tu ďalšie parametre: kalorická hodnota, glykemická záťaž, vplyv na zápalové procesy v tele. Každá potravina totiž vplýva, či už pozitívne, negatívne alebo neutrálne, na zápalové procesy v organizme. Niektoré druhy potravín potom vyjdú z analýz lepšie, iné.


Po dvoch rokoch intenzívnej práce, v ktorých sme vychádzali z množstva štúdií, sme si urobili jasno v základných výživových smeroch. Naša správa vychádza z viacerých odborne podložených dietologických smerov: z ketogenickej výživy, ktorú popísal prof. Ján Kwasniewski ako diétu vhodnú pri liečbe chronických ochorení od diabetu po Alzheimerovu chorobu; z nízkosacharidovej Atkinsonovej diéty; z vegánstva a vegetariánstva, z organickej/bio diéty a z tzv. paleolitickej diéty, ktorú pred cca pätnástimi rokmi popísal (okrem iných) americký profesor Loren Cordain. Základom jedálneho lístku podľa našej metodiky je zelenina, tvorí až polovicu toho, čo by sme mali cez deň zjesť. Dôraz kladieme na lokálne dopestovanú zeleninu, mimo sezóny to môže byť mrazená, sterilizovaná, sušená zelenina. Dôležité je striedať druhy aj spôsoby jej prípravy. Ovocie v menších množstvách, hlavne bobuľovité a sezónne. Hlavným zdrojom energie sú živočíšne tuky a bielkoviny, t.j. mäso, vajíčka, niektoré mliečne produkty (u ľudí, ktorí nemajú problém s trávením laktózy a netrpia alergiou či intoleranciou na mliečnu bielkovinu). Bežné sacharidové prílohy, na ktoré sme zvyknutí (zemiaky, ryža, chlieb, cestoviny), teda nahrádzame hlavne zeleninou. To, koľko sacharidov si človek ponechá v strave, závisí od jeho veku, zdravotného stavu a pohybových aktivít. Z etických dôvodov kladieme dôraz na to, aby ľudia kupovali mäso z fariem, na ktorých majú zvieratá dostatok pohybu. Aby nepodporovali veľkochovy a ich produkciu nekvalitného mäsa.

Ak niekomu vyhovuje iný typ stravy, dobre mu trávi a prosperuje na nej, netreba to meniť. To je pravidlo číslo jedna, ak je človek zdravý, šťastný, spokojný, štíhly, vitálny pri jeho doterajšej strave, zrejme mu funguje. My sme túto knihu napísali pre ľudí, ktorí sú chorí, unavení, priberajú a majú zdravotné problémy. Možno im bude vyhovovať práve paleo strava. Odporúčam im vyskúšať ju aspoň dva mesiace. Časom zisťujú, že už nemajú neodolateľné chute na nezdravé jedlá a sladkosti a že akoby mimochodom schudli, respektíve ich telo sa priblížilo optimálnej hmotnosti.
 

Najväčším problémom tzv. „západnej“ stravy – ak sa človek stravuje tak, ako mu diktuje reklama a chute – je to, že jeme priveľa jedál, v ktorých sú rovnako zastúpené sacharidy aj tuky. Pizza, torta, cestoviny so syrovými omáčkami nám dávajú protichodné signály, sú síce kaloricky výdatné, ale zároveň chudobné na živiny (vitamíny, enzýmy, minerály, aminokyseliny). Keď v strave obmedzíme sacharidy, potrebujeme z niečoho získať energiu. Získať ju vieme z tukov, ktoré sú prirodzeným zdrojom energie. Tuky sú neprávom obviňované z toho, že zvyšujú cholesterol. A ten je obviňovaný, že zapríčiňuje kardiovaskulárne ochorenia. To, že potravina obsahuje cholesterol, však ešte neznamená, že cholesterol sa vám bude lepiť na cievy a upchávať ich. Ten proces je komplikovanejší. Telo si samotné vyrába cholesterol, pretože ho potrebuje. Zo zdravotného aj estetického hľadiska sú najproblematickejšie jedlá s rovnako vysokým pomerom sacharidov a tukov – takých sa dokážeme najčastejšie nekontrolovane prejesť. Naše skúsenosti a výskum potvrdzujú, že väčšine ľudí, ktorí trpia obezitou alebo iným civilizačným či zápalovým ochorením, najviac benefitov prináša strava s obmedzením sacharidov.  To je samozrejme v rozpore s globálnymi odporúčaniami tzv. potravinovej pyramídy, podľa ktorej by väčšinu našej stravy mali tvoriť komplexné sacharidy. Zaujímavým faktom je, že od roku 1970 napriek všetkým kampaniam a odporúčaniam sa spotreba mäsa, vajíčok, mlieka zeleniny a ovocia takmer nezmenila. Dosť podstatne však narástla spotreba múky, cereálií, rastlinných tukov a rafinovaných cukrov. Znamená to približne 400 kcal denne, čo prináša nenápadné priberanie 1-2 kilogramy ročne. Ľudia nevedia o tom, ako veľmi im v priebehu dňa pri strave s vysokým obsahom sacharidov skáče hladina cukru v krvi. To je prvý z dôvodov prejedania sa. Človek často cíti hlad, lebo mu po veľkom príjme cukrov stúpol inzulín a po ňom zase prišla fáza vlčieho hladu. Mať po dobrom obede chuť na sladké, to nie je v poriadku. Pri nízkosacharidovej strave sú výkyvy hladiny cukru v krvi výrazne menšie. A po druhé, ak jeme technologicky spracované jedlo, naše telo nedostáva dosť vitamínov, minerálov, enzýmov a pýta si ich. Ak nejete veľa zeleniny, žiadna vôľa to nezdolá, budete stále hladní – aj preto, že telo si bude stále niečo pýtať. Tieto fakty sú nepopierateľné. Extrémne vysoká spotreba sacharidov a technologicky spracovaných jedál jednoznačne vedie k zvýšenému počtu civilizačných ochorení. S týmto záverom bude určite súhlasiť každý lekár.

Paleo diéta, resp. jej moderná alternácia prispôsobená dnešným možnostiam, ktoré v stravovaní máme, je navrhnutá tak, že keď si osvojíte základné princípy, nemusíte si strážiť kalorický príjem. Ak máte v potrave dostatok tukov, zasýtia vás skôr, ako sa dokážete prejesť. A chudnete, ani neviete ako. Nič nízkotučné, v zmysle umelo zbavené tuku, nie je pre telo dobré. Či ide o mlieko nadojené rovno od kravy, alebo maslo či plnotučný jogurt, ak v nich je prirodzene obsiahnutý tuk, má svoj dôvod, prečo tam je. Živiny sú v prirodzených potravinách zastúpené v lepších pomeroch a jedla s vyšším obsahom tukov zjete menej. Samozrejme, že vám nebudem odporúčať jesť presne to, čo jedol praveký lovec, ktorý sa živil lovom divých zvierat a zberom plodov. Vezmime si však od neho inšpiráciu v tom, že jedol to, čo mu dala príroda a robilo mu to dobre. Kostry paleolitických lovcov svedčia o lepšom zdravotnom stave, ako kosti neskorších ľudí neolitu, ktorí sa živili poľnohospodárstvom a mali v strave viac sacharidov.

Väčšina civilizačných ochorení ako cukrovka, psoriáza, reuma, skleróza multiplex, Alzheimerova choroba sú zápalové autoimunitné ochorenia. Veľmi úzko súvisia s naším metabolizmom a s tráviacim traktom, s tým, ako sa živiny, ktoré zjeme, vstrebávajú a metabolizujú. Aj keď môžeme mať genetický základ pre ochorenie, genetická predispozícia sa bude manifestovať hlavne vtedy, ak budeme žiť ako naši rodičia. Ak však zmeníme životný štýl a stravu, nemusíme dať šancu genetickej predispozícii, aby sa pretavila na reálnu chorobu.

Ľudia sa sťažujú, že špeciálne diéty pri cukrovke, celiakii a ďalších diagnózach, sú drahé. Samozrejme, mäso z domáceho chovu bude drahšie ako poľské kura z hypermarketu. No človek má tendenciu jesť menej, pretože paleo strava je nutrične taká bohatá, že máte dosť energie, aj keď reálne zjete o tretinu menej. Ušetríte aj na liekoch, drahých vyšetreniach, doplnkoch výživy a zbytočných procedúrach. Otázka znie: do čoho by mal človek investovať, ak nie do toho, čo je pre neho najdôležitejšie, teda do vlastného zdravia?

Zároveň s tým, ako vyšla kniha Moderné paleo, sme vytvorili aj Paleo centrum, v ktorom poskytujeme nutričné poradenstvo a radíme ľuďom, ako môžu liečbu podporiť správnou stravou. Odborné vyšetrenia na Poliklinike naši klienti absolvujú u MUDr. Smíškovej, ktorá sa dietológii v ambulantnej praxi venuje viac ako tridsať rokov. Ľudia sa k nám chodia poradiť, nechávajú si vypracovať osobné jedálne lístky. Individuálne riešime aj životný štýl, pohyb, stres, spánok, všetko súvisí so všetkým. Klientom robíme aj test na potravinové alergie a intolerancie, lebo ich zdravotný problém môže byť nepriamym dôsledkom dlhodobého vystavovania sa potravine, ktorá je pre človeka potenciálnym alergénom.

www.paleo.sk
 

Posledná úprava 08.07.2016

Nájdete nás na FB