Táto kniha je pozvánkou pre všetkých ľudí, ktorí sa práve rozhodujú pre pozitívnu zmenu svojho života. Slovo „vademecum“ pochádza z latinčiny a znamená „zober ma s“. „Vezmi ma so sebou na cestu“ ­– v tomto prípade na cestu k zdraviu a aktívnemu životnému štýlu. Lebo toto je cesta, a to cesta na celý život.

Zápcha sa môže niekomu javiť ako banálny problém. Najskôr však iba tomu, kto na ňu netrpí. Objektívne sa zápcha pokladá za významný problém, a to tak lekársky (diferenciálna diagnóza, často zložité vyšetrenia a nie vždy rýchly úspech po liečbe), ako aj ekonomický (drahé vyšetrenia na vylúčenie závažných príčin zápchy, bohatá preskripcia liekov proti zápche) a neraz aj sociálny (horšia kvalita života pri dlhom pretrvávaní alebo častých recidívach).

„Fytonutrienty, vitamíny, lipidy... Stačí zmena stravovania a znížime riziko vzniku obávaného „alzheimera“ o tretinu až polovicu. Je možné jesť tak, aby náš mozog ostal dlho mladý,“ tvrdí Cinzia Cuneová, Kanaďanka s talianskymi koreňmi, ktorá založila službu SOSCuisine, aby pomáhala ľuďom so zdravotnými problémami získať kontrolu nad svojím stravovaním.

A čo si o nej myslíte? Že je dobrá, voňavá – a zdravá? Alebo že naopak, zdraviu škodí? Že dvíha tlak, že ohrozuje srdce a že nás dehydratuje? To sú len niektoré z nepravdivých mýtov, ktoré o káve u nás ešte stále kolujú. Poďme sa na ne pozrieť podrobnejšie.

Ak by sme mali hovoriť o tom, ako pre rodinu pripraviť vyvážené raňajky, musíme sa na ne pozrieť z hľadiska zdravej výživy pre štíhlych ľudí i pre tých s nadváhou. Vieme, ze celodennú energiu nám dodávajú tri základné živiny: bielkoviny, sacharidy a tuky. Vyváženosť našej stravy, a teda aj raňajok, hodnotíme podľa troch kritérií. Prvým kritériom je celková energetická hodnota raňajok. Druhým je pomerné zastúpenie troch základných živín. Tretím je kvalita živín a stravy ako takej.

Pred dvomi rokmi sa na internete objavil pamflet o margarínoch. Písalo sa v ňom, že je to na 99,9 % čistý plast, že to nechcú „žrať“ ani myši a potkany, že margaríny obchádza aj hmyz, plesne a baktérie. A že maslo je „prírodný produkt“, zatiaľ čo margarín je „umelá hmota“. Nutriční špecialisti dali dohromady objektívne argumenty, aby definitívne vyvrátili tento klamlivý mýtus o „škodlivosti“ margarínov a „zdraviu prospešnom“ masle.

MUDr. Peter Minárik, PhD., autor kníh Vademecum zdravej výživy a Rakovina a výživa - mýty a fakty 1, 2: "Som lekár so špecializáciou internista, geriater a gastroenterológ. V posledných rokoch podrobne sledujem aj témy, týkajúce sa životosprávy a jej súvislosti s ľudským zdravím i chorobami (obezita, podvýživa, celiakia, výživa pri nádorových ochoreniach, pri poruche tukového metabolizmu ai.). Okrem ambulantnej gastroenterologickej praxe v Onkologickej nemocnici svätej Alžbety v Bratislave sa v Centre zdravia a výživy ONLIFE venujem aj komplexnej liečbe obezity.

Pyramídy potravín dokážu názorne a bez mnohých slov ukázať, koľko a akých potravín je potrebné denne konzumovať. Dá sa podľa nich dobre zorientovať pri výbere zdravých potravín, počtu porcií a ich veľkosti.

Ľudia sa často vyhovárajú na genetiku. Áno, vplyv genetiky je silný. Ale mnohé veci sa prejavia až v kombinácii nepriaznivej genetiky a nezdravého životného štýlu.

Tvorba črevných plynov (vetrov) je normálnou súčasťou tráviacich procesov. Odhaduje sa, že u dospelého človeka sa denne vytvorí priemerne ?-1-2 litre črevných plynov. O nafukovaní (nafúknuté brucho – meteorizmus) hovoríme vtedy, keď sa črevných plynov tvorí príliš mnoho a spôsobujú problémy.

Nájdete nás na FB