Desať knižných noviniek. Jar 2024

Desať knižných noviniek. Jar 2024

Napísala 

Niečo napínavé: výnimočný debut o živote kuny, v ktorom sa spozná azda každý človek; thriller, v ktorom sa dovolenka v raji tragicky zvrhne; niečo literárne: Tom Hanks na pozadí románu o výrobe filmu mapuje dejiny USA od druhej svetovej vojny; poviedkový autoportrét kultového režiséra Pedra Almodóvara; niečo romantické: komplikované príbehy lásky v troch generáciách rodiny, ktorá vlastní hotel na pobreží; niečo vedecké: dôkaz, že metafory nie sú len v básňach, ale že podľa nich myslíme a konáme; niečo emocionálne: hľadáme odpoveď na otázku, prečo nás dojíma konkrétny typ hudby; a niečo praktické: zoznámime sa s terapeutickým použitím tejpov a s lekciami tvorivosti, ktorá lieči slovami.

Bernardo Zannoni
MOJE ŠIALENÉ NÁPADY
Cosmopolis, 222 s.

Veľmi zvláštny príbeh, od ktorého som sa nedokázala odtrhnúť. Dala som ho na jeden šup, napriek tomu (či práve preto?), že rozprávačom je kuna, teda samec kuny Archy, ktorý si zapisuje spomienky na celý svoj život. Od prvých dní medzi šiestimi súrodencami, ktorých vychováva osamelá matka, čo ani v zvieracom svete nie je jednoduchá úloha; cez spoznávanie tvrdých prírodných, a sprostredkovane aj ľudských zákonov ako učeň u lišiackeho priekupníka a potom samostatný, no neúspešný podnikateľ; po vyrovnávanie sa so vzťahmi, priateľskými aj ľúbostnými a zároveň aj s ich opakom, teda zradou a osamelosťou; až po prijatie faktu vlastnej smrteľnosti a spirituality, ktorá mu pomáha pochopiť zmysel jeho boja o prežitie. Archy sa rozpomína na to, čo zažil, ako keby bol človekom. Až filozoficky hodnotí etapy ľudského i zvieracieho údelu, a my len ťažko uveríme, že ten, kto napísal tento originálny spôsob poznávania sveta, má len dvadsaťpäť rokov. Bernardo Zannoni žne za svoj literárny debut jednu cenu za druhou, a to právom. K tomu, že sa od jedinečného textu nedokážete odtrhnúť, že aj vety v slovenčine majú skvelý rytmus a kĺžu ako dobre namazaný stroj, prispel aj profesionálny výkon známej prekladateľky z taliančiny Márie Štefánkovej.

Tom Hanks
AKO SA VYRÁBA ĎALŠÍ MAJSTROVSKÝ VEĽKOFILM
Lindeni, 474 s.

Nakladateľstvo Albatros Media vydalo počas svojej existencie obdivuhodný počet kníh – až tritisíc. Jubilejným titulom sa stala druhá kniha Toma Hanksa, v ktorej svetoznámy americký herec prináša zaujímavý románový pohľad na výrobu filmov (jeho prvá zbierka poviedok nazvaná O nezvyčajných ľuďoch a písacích strojoch vyšla v roku 2018). Zisťujeme, že na počiatku megaúspešného veľkofilmu o superhrdinoch môže byť matná spomienka päťročného chlapca na strýka, ktorý sa vrátil z vojny a potom na dlhé roky zmizol. Po rokoch talentovaný mladý muž nakreslí podľa jeho spomienok vojnový komiks (kapitola Zdrojový materiál). Po takmer päťdesiatich rokoch objaví komiks úspešný režisér a rozhodne sa pretvoriť ho na súčasný film o superhrdinovi. V ďalších kapitolách (Vývojové peklo, Predprodukcia, Kasting, Nakrúcanie a Postprodukcia) si Hanks zgustol na filmovom prostredí, v ktorom sa desaťročia pohybuje. Názorne vidíme, čo to znamená vytvoriť z námetu scenár, zohnať peniaze na výrobu, vybrať tých správnych spolupracovníkov a tie pravé hviezdy, zvládnuť ich excentrické povahy a nakrútiť silný príbeh s hrdinom, ktorému budú diváci fandiť a ak treba, aj roniť kvôli nemu slzy. V knihe nájdete aj tri komiksy, ktoré napísal Tom Hanks a ilustroval R. Sikoryak.

Pedro Almodóvar
POSLEDNÝ SEN
Lindeni, 198 s.

 „Písal som od detstva, vždy som sa považoval za spisovateľa. Odjakživa som vedel, že sa chcem venovať literatúre, ale nie som si istý, či sa mi to podarilo,“ píše v úvode k svojim „tak trochu biografickým“ poviedkam Pedro Almodóvar (ročník 1949), režisér kultových filmov Ženy na pokraji nervového zrútenia, Spútaj ma!, Hovor s ňou, Zlá výchova a ďalších. Jeho filmy aj literárne texty sú známe najmä vďaka kontroverznému vyzneniu, nekorektnému humoru a mimoriadne otvorenému pohľadu na problémové rodiny, vášnivé vzťahy i LGBT témy. Almodóvar dlho odmietal písať vlastnú biografiu, odmietal aj možnosť, že by ju namiesto neho napísal niekto iný. Jeho Posledný sen napriek tomu autobiografiou je, hoci zvláštnou, záhadnou ako samotný autor (synonymom spisovateľa je podľa neho fantasta). Tvoria ju nepublikované texty, niektoré dávno zapadnuté prachom v modrých zakladačoch, odkiaľ ich vybrala a oprášila Almodóvarova asistentka Lola Garcíová. On sám v nich len listoval a čítanie spustilo spomienky, ktoré tvoria text tejto knihy. „Prvé texty výrazne ovplyvňovala tmárska náboženská výchova, ktorú som získal u saleziánov, nádvoria domov v La Mancha, kde ženy paličkovali čipky, a slobodný nočný Madrid v rokoch 1977-1990. Tam sú korene mojich bláznovstiev aj toho, prečo som túžil produkovať filmy,“ konštatuje. „Ako ide čas, stávam sa pochmúrnejším, prísnejším a melancholickejším, chýba mi sebavedomie, som neistejší a bojazlivejší: a práve v tom nachádzam inšpiráciu.“  

Adam Sternbergh
ZKOUŠKA RÁJEM
Metafora, 342 s.

Netradičná detektívka, thriller a psychologický román zároveň. Manželský pár úspešných terapeutov založil pred rokmi Rajskú nadáciu, systém, ktorý počas týždenného pobytu na izolovanej chate v horách pomáha iným párom prekonať krízu a nájsť opäť cestu k sebe. Majú tu ideálne podmienky, čas len pre seba a na každý deň pripravenú jednu otázku, ktorá ich dostatočne zamestná hľadaním odpovede na to, čo sú ochotní navzájom pre seba urobiť. Daisy a Craig sú spolu dva roky, to oni prichádzajú na túto „skúšku rajom“ stráviť dovolenku, počas ktorej chcú prísť na to, či ich vzťah ešte má nejakú budúcnosť. Na šiesty deň zastane pri chate sanitka, zdravotníci však namiesto lekárskej pomoci môžu už len odviezť dve mŕtve telá. Čo všetko sa počas týchto náročných šiestich dní stalo? Ako to, že sa oslava druhého výročia manželstva nečakane zvrtla takýmto tragickým smerom?

Mary Ellen Taylor
SVĚTLO NAD OCEÁNEM
Cosmopolis, 382 s.

Otec jednej z hrdiniek tohto rodinného románu mal pred sto rokmi šťastie – vyhral v kartách letovisko Na Pobreží. V tom čase ho tvorilo len pár chát pre rybárov, ktorí sem, k brehom Atlantického oceánu v Severnej Karolíne prichádzali tráviť tiché dovolenky. Tento Jake bol vôbec šťastný muž; oženil sa s pracovitou Ednou, ktorá z chatárskej osady dokázala urobiť hotelový rezort. A do tretice mu prialo šťastie, keď v jednom z bungalovov našli po rokoch bezdetného manželstva práve narodené dievčatko, ktoré tam odložila neznáma matka. Dievčatko pomenovali Ruth. Po osemdesiatich štyroch rokoch Ruth umiera krátko nato, ako hurikán zničil celé letovisko, až na ich súkromný dom schovaný v závetrí. Dedičstvo prichádza prevziať jej vnučka Ivy, ktorá plánuje zdedený dom predať. Na mieste, kde strávila detstvo a zažila prvú veľkú lásku sa jej však veci vymknú z rúk, najmä keď postupne odhaľuje rodinné tajomstvá, ktoré sa hlboko dotýkajú aj jej vlastnej identity.

George Lakoff, Mark Johnson
METAFORY, KTERÝMI ŽIJEME
Portál, 334 s.

Profesor lingvistiky George P. Lakoff a profesor filozofie Mark L. Johnson spojili vedomosti z vedeckých odborov sémantika, filozofia jazyka a neuroveda (Lakoff k tomu pridal aj svoje očarenie poéziou) a vytvorili toto revolučné dielo kognitívnej lingvistiky. Preložené do zrozumiteľnejšieho jazyka: pri hľadaní odpovede na to, ako my ľudia vlastne chápeme jazyk a vlastné skúsenosti, si všimli, akú dôležitú úlohu zohrávajú metafory. Že metafory nie sú len básnické obrazy, ale naopak, že sú prítomné všade, že konceptuálny systém, v rámci ktorého myslíme a konáme, má v podstate metaforickú povahu. A tak, či už hovoríme o tom, že život je cesta (popisujeme životné dráhy, životné križovatky), že istá žena je očarujúca a muži kvôli nej prichádzajú o hlavu, že niekto stúpa po spoločenskom rebríčku a iný hlboko klesol, že si inflácia vyberá svoju daň, že nás život podviedol, alebo že sme zažili čosi krásne, čo nám vyrazilo dych – vyjadrujeme sa v metaforách. Väčšine rozumie každý človek, niektoré síce rôzne kultúry vnímajú rozdielne, pre naše kontakty a vzájomnú spoluprácu je však dobré, ak sa stretnú ľudia, ktorí chápu metafory podobným spôsobom. Lakoff a Johnson spracovali svoju teóriu pre anglický jazyk, no svojím nadšením nakazili už mnoho iných vedcov, ktorí ich teóriu rozšírili aj na jazyky Ázie, Afriky, Oceánie a samozrejme, aj tie európske, vrátane češtiny, v ktorej toto priekopnícke dielo práve vyšlo v novom, prepracovanom vydaní.

Susan Rogersová, Ogi Ogas
MILOVANÁ HUDBA
Grada Slovakia, 304 s.

Čo o vás vypovedá muzika, ktorú milujete – podtitul knihy a zároveň otázka, ktorú si položila jej spoluautorka Susan Rogersová, vedkyňa v oblasti behaviorálnej neurovedy  a bývalá nahrávacia producentka. Spolupracovala s viacerými známymi osobnosťami hudobnej scény, vrátane takej hviezdy, akou je Prince. Práve s Princeom mali podobný hudobný vkus, on ho definoval ako vkus ľudí, ktorí „žijú na tej istej ulici“. Rogersová v svojej prvej knihe prirovnáva hudbu k láske, dokonca k láske na prvý pohľad – tak, ako sa nám občas stáva, že vidíme istého človeka  a máme pocit, že sa poznáme odjakživa, to isté zažívame aj s tou správnou hudobnou skladbou. V čom spočíva tento zázrak? Kedy sa hudba stáva vášňou a koncert nás dostane do vytrženia? A to dokonca aj ľudí, ktorí nemajú hudobný sluch? Každý z nás má vlastný vnútorný rytmus, to podľa neho si vyberáme zvuky, ktoré s nami rezonujú, ktoré nám prinášajú hlboké zážitky a emocionálne odmeny. V každej kapitole zhromaždili spoluautori (obaja profesiou neurovedci) známe nahrávky, vďaka ktorým môžu čitatelia spoznať vlastnú hudobnú identitu a tým odhaliť aj skryté časti svojej osobnosti.

Susan Cain
SILA MELANCHÓLIE
Ako nás smutná nálada vedie ku kreativite a spojeniu s ľuďmi
Grada Slovakia, 296 s.

Aristoteles sa zamýšľal nad tým, prečo sú veľkí básnici, filozofi, umelci často melancholici. O dvetisíc rokov po ňom sa nad týmto javom zamýšľala aj Susan Cain, lektorka  a publicistka, ktorej prednášky na TEDe majú milióny zhliadnutí. Napísala knihu Úspešný introvert a Sila melanchólie, to druhé je bestseller preložený do dvadsiatich jazykov, v ktorom končí s nútenou pozitivitou za každú cenu, ktorá sa zrodila v západnej spoločnosti; tvrdí, že je prospešné zažívať smútok a nostalgický pohľad na svet, pretože nás učia byť kreatívnymi a súcitnými, učia nás túžiť po láske a dobrých vzťahoch s inými ľuďmi, vďaka nim lepšie chápeme spiritualitu a vlastnú smrteľnosť. Knihu venovala hudobníkovi Leonardovi Cohenovi. Jeho piesne sú síce smutné, ale vďaka nim cítime spriaznenosť so všetkými ľuďmi na svete, ktorí niekedy zažili podobný smútok. Hudobníci, spisovatelia, maliari, tí všetci sú schopní premeniť bolesť na krásu – a tí všetci nás učia, že takto môžeme naše bolesti vnímať všetci. Dá sa povedať, že v každej kráse je kúskom melanchólie. A táto tichá sila nám pomáha odpovedať na otázku, ako môžeme prežiť, milovať a tvoriť v tomto totálne nedokonalom svete.

Jitka Kobrová, Robert Válka
TERAPEUTICKÉ VYUŽITIE TEJPOVANIA
Grada Publishing, 152 s.

Druhé, prepracované a doplnené vydanie úspešnej publikácie, ktorá sa zaoberá tejpovaním pri rehabilitáciách, počas ktorých elastické tejpy ovplyvňujú väzy, svaly, šľachy a lymfatický systém. Tejp je známy z ambulancií rehabilitačných a športových lekárov, ortopédov a ďalších terapeutov. Tejpovanie poznáme už päťdesiat rokov, no svetovú slávu tejto metóde priniesli Letné olympijské hry v brazílskom Rio de Janeiro, kde diváci videli, ako tejp prispel k viacerým športovým úspechom. Masové využitie tejpov má však svoje úskalia: ak sa záujemca nechá zlákať nízkymi cenami v hypermarketoch, ktoré predávajú nekvalitné tejpy, hrozí mu riziko alergických reakcií, navyše sa budú takéto lacné veci rýchle odlepovať. Uškodiť môžu aj laici (a dokonca aj samozvaní odborníci), ktorí metódu začnú používať bez dôkladnej znalosti anatómie, väčšinou len odpozorovanú z návodov na internete. Pri tejpovaní je zvládnutie techniky mimoriadne dôležité. Až keď absolvujete akreditovaný kurz a po ňom nadobudnete prax, môžete využívať tejpy ako súčasť terapie, ktorá povedie k dobrým výsledkom.

Rupi Kaur
LIEČENIE SLOVAMI
Lindeni, 318 s.

Už jej tri poetické zbierky (mlieko a med; slnko a jeho kvety; moje telo, môj domov) sa vyznačovali originálnym prístupom k slovám a ich zmyslu. To, čo riešila Rupi Kaur v svojich básňach, boli skôr psychologické či politické kategórie: traumy a uzdravenie z nich, sexuálne zneužívanie, láska a strata, migrácia a revolúcia. Z jej poézie sa stali svetové bestsellery, ktoré vychádzali v miliónových nákladoch. Rupi Kaur pokladá slová za liečivé; sama zažila ich liečivý účinok, keď sa liečila z tráum zo sexuálneho a fyzického násilia tým, že položila na papier vety, ktoré nedokázala povedať nikomu inému. Niektoré básne píše rovno pre pódium, aby ožívali na javisku, iné patria na papier, aby žili vtedy, keď si ich človek číta sám pre seba. A k takejto tvorbe vyzýva v svojej najnovšej knihe každého čitateľa. Sústredila v nej techniky riadeného písania, ktoré vedú k preskúmaniu jeho vlastných tráum, k liečeniu zlomeného srdca, k preniknutiu do vnútorného sveta a tým k objaveniu kreativity. Všetci môžeme byť kreatívni spôsobom, aký sa nám páči. Nepotrebujeme žiadne skúsenosti s písaním, aby sme zaznamenali to, čo je pre nás dôležité, prúdom vedomia, bez zábran, bez sebakontroly, kým nevyjadríme všetko, čo bolo zatlačené hlboko a čo sa potrebuje oslobodiť. Buďte úprimní, nechajte sa unášať slovami a pocíťte liečivú silu vlastných textov.

Všetky knihy si môžete objednať v e-shope Martinusu tu:
 

 

 

Posledná úprava 02.04.2024

Nájdete nás na FB