Karin Smirnoff
MOJA MATKA
Lindeni, 352 s.
Dvojičky Jana Kippová a jej brat Bror, hlavní hrdinovia temných románov z vidieka na severu Švédska preslávili tú, ktorá ich osudy vložila do dvoch románov s názvom Môj Brat a Moja matka – bývalú novinárku Karin Smirnoff, v súčasnosti majiteľku drevárskej firmy a spisovateľku na plný úväzok. Už jej knižný debut Môj brat s nomináciou na prestížnu Augustovu cenu z nej urobil hviezdu škandinávskeho literárneho neba. Tvrdý, drsný, temný a poetický, také prívlastky dostával v recenziách Môj brat, krutý a zároveň sarkastický popis dedinského života v zaostalých komunitách, pre ktoré je rodinné násilie, alkoholizmus, incest či otcovražda takpovediac bežná súčasť každého dňa. Vďaka tomuto úspechu dostala spisovateľka možnosť pracovať aj na pokračovaní Millenia, svetoznámej série Stiga Larsona. Okrem toho ďalej pacovala aj na pokračovaní svojho slávneho debutu, ktorý práve vychádza v slovenčine pod názvom Moja matka. Jana a Bror sa v ňom vracajú do rodnej dediny, aby pochovali matku a vyrovnali sa so všetkým, čo museli prežiť kvôli falošnej rodinnej solidarite. Jazyk, ktorým hovorí hlavná hrdinka, vás sprvu zaskočí zvláštnou štylistikou a tým, že nepoužíva čiarky ani veľké písmená na začiatku mien. Neskôr ho prijmete ako výstižnú súčasť osobnosti silnej hrdinky, ktorá sa síce narodila do mimoriadne znevýhodneného prostredia, ale zo všetkých síl bojuje, aby si zachovala dôstojnosť, humorný nadhľad, zmierila sa s dcérou a ochránila milovaného brata.
Bernard Minier
OKO
Lindeni, 415 s.
Bernadovi Minierovi, úspešnému francúzskemu autorovi detektívnych prípadov s vyšetrovateľom Martinom Servazom sa podarilo vytvoriť obľúbeného hrdinu série napínavých príbehov z mesta Toulouse. Okrem pátrania po zločincoch ich dej postupne mapuje aj súkromný život detektíva a členov jeho tímu. Aj v tomto ôsmom prípade často nájdeme spomienky na predchádzajúce časti Mráz, Noc, či Lov. Oko sa z celej série vymyká tým, že nejde len o dobre napísanú detektívku. Taký temný prípad detektív Servaz dosiaľ neriešil, s takými hroznými vraždami sa dosiaľ nestretol, takí ohrození ešte nikdy neboli ani členovia jeho tímu, vrátane jeho samotného. Vyšetrovanie vrážd členov filmového štábu, ktorí kedysi všetci pracovali na horore až príliš temnom, takže sa nikdy nedostal do kín, je viac než bežná detektívka, pohybuje sa na hrane trileru a sociálneho románu. Výnimočné je tu všetko: od nemocnice, v ktorej sa umierajúci onkologický pacient priznáva kňazovi, že bol jedným z démonov pekla, cez psychiatrickú kliniku, kde nájdu surovo umučeného schizofrenika, po zámok na skalnatom ostrove s osamelým majiteľom, ktorý spácha zvláštnu samovraždu, a vilu v horách, kde žije kultový režisér hororov, známy tvrdým prístupom k hercom. Za režisérom prichádza študentka filmovej školy, aby s ním urobila rozhovor do svojej diplomovej práce, a tým spustí sled udalostí, v ktorých takmer do poslednej chvíle nie je jasné, kto je páchateľ a kto obeť.
Cam Honan
TOULKY SKANDINÁVIÍ
Nejkrásnější treky po Švédsku, Dánsku, Norsku, Finsku, Islandu, Grónsku a Faerských ostrovech
Grada, 300 s.
Toto je čerstvá novinka pre všetkých dobrodruhov, aj v anglickej verzii vyšla prvý raz len tohto roku. V preklade Veroniky Láskovej do češtiny ju promptne vydalo nakladateľstvo Grada Publishing. Cam Honan prešiel šesťdesiat jedna krajín zo všetkých kontinentov, za posledných tridsať rokov jeho života to môže odhadom robiť takých stotisíc kilometrov. Napísal štyri bestsellery o cestovaní, či skôr putovaní, postrehy zo svojich ciest pravidelne zverejňuje v svojom blogu The Hiking Life, časopis Backpacker ho vymenoval za najzcestovanejšieho pešieho turistu na svete. V Toulkách Skandinávií láka svojich nasledovníkov na sever Európy, do krajín pretkaných turistickými trasami, na ktorých sa dostanú na zasnežené vrcholky hôr, do zelených hôr a nedotknutých pralesov, do rozľahlej tundry, k hlbokým jazerám i na strmé morské útesy. Ku každej trase pridáva podrobný popis náročnosti, údaje o jej dĺžke, prevýšení a počte dní, ktoré sú potrebné na jej zvládnutie. A samozrejme, prináša aj množstvo fascinujúcich fotografií prírody, ktorou prešiel, ktorú neskonale obdivuje a odkiaľ nám odkazuje: „Čím dlhší čas strávite ďaleko od uponáhľanej a hlučnej civilizácie, tým lepšie sa vám podarí zladiť svoj rytmus s tepom lesa.“
Martin Kasarda
KNIHA – NAJVÄČŠÍ VYNÁLEZ ĽUDSTVA
Ako úspešne vyrobiť a umiestniť knihu na trhu
Grada, 282 s.
Nápad na knihu o marketingu kníh vznikol tam, kde už vzniklo nemálo nápadov na knihy – a to v posteli. Autor tejto novinky z vydavateľstva Grada sa raz večer v spálni rozprával so svojou manželkou o tom, že u nás neexistuje kniha, ktorá by rozobrala fakt, že aj kniha samotná je produkt. Manželka povedala: „Tak takú napíš. O živote knihy dnes, jej produkcii aj marketingu tohto krásneho objektu i produktu, ktorý mnohé marketingové poučky ak priamo nepopiera, tak ich riadne spochybňuje.“ A keďže manželom, o ktorom je reč, bol Martin Kasarda, spisovateľ a šéfredaktor mesačníka Magazín o knihách, ktorý navyše vedie Ústav mediálnej a marketingovej komunikácie na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave, tak sa do písanie takej knihy pustil a aj ju dokončil. Odpovedá v nej na zaujímavé otázky: Kto zachráni svet kníh? Aké sú dnes funkcie knihy? Načo je knihe redakcia, keď si ju môžeme napísať a vydať sami? Dá sa úspešne predať každá kniha? Na čo slúži reklama na knihy? Čím sa líši od reklamy na jogurt? A napokon odpoveď na otázku, ktorá každého nádejného autora dnes zaujíma najviac: Dá sa na knihách zbohatnúť?
Monika Nevolová
PŘESTAŇ PREZENTOVAT, ZAČNI VYPRÁVĚT
Storytelling – odliš se od ostatních
Grada, 178 s.
Neexistuje väčšia sila na svete, ako dobrý príbeh. “Je dôležité, aby sme poznali sami seba, rozumeli svetu, poznali silu slov, výrokov, využívali potenciál a rozsah svojho prejavu a to aj za predpokladu, že všetko, teda veci, situácie aj ľudia okolo nás sa neustále menia,“ píše v svojej knihe novinárka a televízna dramaturgička Monika Nevolová. Zoznamuje v nej záujemcov s konceptom vzdelávania, ktoré je založené na technikách známych z umenia – vďaka tomu je zábavné, zapamätateľné a efektívne. Odovzdáva ďalej to, čo sa naučila od stand-up komikov, z improvizačného divadla, od rozprávačov príbehov. Ak ideme na pohovor, pripravujeme si vystúpenie pred firemnými kolegami, príhovor k svadobným hosťom, prípadne spomienku na pohrebe, ak učíme, alebo vychovávame deti, alebo ideme hoci len na rande, tam všade nám pomôžu techniky storytellingu. Práca s príbehom je to, čo nás naučí dávať tomu, čo chceme povedať iným ľuďom, zámer, štruktúru, to, čomu sa hovorí „mať hlavu aj pätu“, dokážeme sa učiť zo životnej histórie, vážiť si vlastné skúsenosti a uvedomiť si, kto sme ako osobná značka každého z nás. Ak si osvojíte techniky z tejto knihy, stanú sa z vás skvelí rozprávači a autori vlastného života.
Alisa Flemingová
ŽIVOT BEZ MLIEKA
Lindeni, 526 s.
Dokonalý sprievodca pre mliečne alergie, laktózovú intoleranciu a stravu bez kazeínu. Kniha obsahuje viac ako 250 receptov. Alisa Flemingová pracovala ako finančná analytička v Silicon Valley, keď pred takmer dvadsiatimi rokmi založila webové stránky GoDairyFree.org, online priestor pre informácie o stravovaní bez mliečnych výrobkov. Stala sa tak priekopníčkou vo vyhľadávaní a rozširovaní dobrých rád pre ľudí, ktorí majú problémy s alergiou na mlieko či laktózovou intoleranciou, prípadne vylúčia mlieko z obáv o svoje zdravie. Netušila, koľkým ľuďom v priebehu rokov jej web a neskôr aj kniha Život bez mlieka pomôžu zorientovať sa v problematike bezmliečnej stravy. Medzitým začali vznikať aj medicínske štúdie a nové výrobky bezmliečnych potravín, Alisa Flemingová zverejňuje všetky dostupné fakty na webe, ktorý čítajú milióny ľudí, a nových vydaniach svojej knihy. Keďže aj ona má od detstva diagnostikovanú alergiu na mlieko, prináša aj recepty, údaje o rastlinných mliekach a nápady pre matky detí so špeciálnymi diétami (okrem bezmliečnej aj bezlepkovej, bezvaječnej, či diéty bez orechov).
Tieto knihy si môžete objednať v e-shope Martinusu: