Pomoc pri inkontinencii

Napísala 

„Odhadujeme, že na Slovensku má problém s únikom moču asi 653 tisíc žien. Žiaľ, až polovica z nich  nehľadá odbornú pomoc u lekára, ale snaží sa riešiť ťažkosti svojpomocne, a nesprávne. Hoci väčšinou stačí správna diagnostika a jednoduchý postup, ktorý problém zmierni, až úplne odstráni,“ – konštatoval doc. MUDr. Ján Švihra, PhD. z Jeséniovej lekárskej fakulty UK v Martine, vedúci autorského kolektívu, ktorý zostavil monografiu Inkontinencia moču, počas krstu tejto knižnej novinky učenej odborníkom i laikom.

Treba zdôrazniť, že inkontinencia nie je len vecou starších ročníkov. Prieskumy hovoria, že medzi tridsiatničkami zaznamenala občasný únik moču každá piata žena, u štyridsiatničiek takmer každá tretia a po sedemdesiatke ide o problém polovice žien. Pomerne často sa objavuje u mladších žien, ktoré práve porodili. Aj stupeň inkontinencie môže byť rôzny. Väčšinou ide o ľahkú formu tzv. stresovej inkontinencie pri kašli, kýchnutí, smiechu, športe, či prenášaní ťažších bremien. Avšak to, čo zdanlivo vyzerá ako banalita, môže byť príznakom vážnejšieho problému. Nebojte sa vyhľadať odbornú pomoc. Až lekár – urológ alebo gynekológ – po viacerých vyšetreniach dokáže upresniť, či ide o ochabnutie panvového dna, alebo o vážnejšiu záležitosť. Samovoľný únik moču sprevádza aj iné diagnózy, napríklad cukrovku, depresiu, sklerózu multiplex, či ďalšie neurologické poruchy.

Jedným zo spoluautorov novej monografie je aj Doc. MUDr. Jaroslav Feyereisl, riaditeľ pražského Ústavu pro péči o matku a dítě. Matkám, ktoré po pôrode objavili prvé príznaky inkontinencie, odporúča ísť za lekárom hneď a neodkladať riešenie tohto poblému, aby sa z neho nestal problém chronický. Upozorňuje aj na fakt, že organizmus mladej ženy sa vo väčšine prípadov dokáže po pôrode zregenerovať pomerne rýchle a bez následkov, no dnes sa vek pôrodov posúva k štyridsiatke, ba až za ňu. A so zvyšujúcim sa vekom rodičky sa zvyšuje aj riziko, že pôrod zanechá na organizme ženy negatívne následky. Jedným z nich je vyššia pravdepodobnosť, že neskôr bude trpieť kvôli úniku moču. Ak pôjde o ľahšie štádium, pomôžu jej Kegelove cviky na spevnenie panvového dna, cvičenie s vaginálnym závažím, lieky a úprava životosprávy. Pri stredne ťažkých prípadoch inkontinencie je najčastejšou chirurgickou metódou podloženie špeciálnej pásky pod uretru. Páska nahradí oslabený väzivový aparát. Je to rýchla a bezbolestná metóda, žena sa po dvoch-troch dňoch od zákroku vráti domov a môže sa tešiť z nadobudnutnej vyššej kvality života. Pri zostupoch panvového dna a hrdla mechúra sa voperuje špeciálna sieťka, ktorá upevní poškodené orgány.

O tom, čo môže pre seba urobiť inkontinentný človek sám, hovorí ďalší zo spoluautorov monografie MUDr. Martin Romančík, PhD. z FNsP sv. Cyrila a Metoda v Bratislave: „Aj zmena životosprávy a aktívny pohyb dokážu vrátiť močové ústrojenstvo do stavu, keď k úniku moču dochádza len minimálne, alebo vôbec nie. Už po niekoľkých týždňov nového životného štýlu a cvičenia môže dôjsť k ústupu problémov. Nácvik efektívnych techník vyžaduje trpezlivosť a sústredenie, počítajte s tým, že niektoré návyky treba zaradiť do každodenného programu na celý život.“

 

Zmeny v životospráve

K najväčším rizikovým faktorom inkontinencie patrí obezita. Zníženie hmotnosti predovšetkým u morbídne obéznych žien vedie k zlepšenie zdravotného stavu aj v tomto smere.

Látkou, ktorá pomerne silno dráždi sliznicu močového traktu, je kofeín. Ak máte problémy s únikom moču, vynechajte kávu. Podobný účinok majú aj sýtené nápoje, vysaďte teda aj tie. Vynechajte aj alkoholické nápoje a korenisté jedlá.

Vnútrobrušný tlak zhoršuje zápcha. Ak do stravy zaradíte viac vlákniny, váš stav sa zlepší.

Prestaňte fajčiť. Jednoznačne je dokázané, že nikotín iniciuje samovoľné sťahy močového mechúra a vyvoláva urgentnú inkontinenciu.

Nedvíhajte ťažké bremená a vyhýbajte sa takým druhom športu, ktoré zaťažujú svaly brušnej dutiny (beh, aerobik, tenis, basketbal, volejbal).

Dávajte pozor na to, aby váš močový mechúr neprechladol. Neseďte na zemi, po plávaní v bazéne alebo v mori či jazere si prezlečte mokré plavky za suché.

Dbajte o to, aby ste sa pravidelne vymočili. Nezadržiavajte moč, aj enormné rozpínanie močového mechúra môže viesť k neskoršej inkontinencii. Pite pravidelne, v menších dávkach, najlepšie vodu a nesladené nápoje. Konzumujte dostatok zeleniny a ovocia, no nezabúdajte, že niektoré druhy ovocia pôsobia močopudne (napríklad melón).

Do životného stereotypu zabudujte cvičenie panvového dna. Kegelove cviky sú vysoko efektívne, posilňujú nielen svalstvo, ktoré ovláda močový mechúr, ale dokázateľne zlepšujú aj sexuálny život. Účinok sa dostaví vtedy, keď ich správne cvičíte 3 x denne aspoň 4 dni v týždni. K zlepšeniu stavu prispeje aj cvičenie s vaginálnymi kónusmi, špeciálnymi guľôčkami, ktoré si žena zavedie do pošvy a pokúša sa ich sťahmi udržať, aby nevypadli. Ďalším prospešným cvičením je tréning močového mechúra, ktorý pacientka zvyká na čoraz dlhšie pauzy medzi močením. Cieľom je postupne predlžovať pauzy a vydržať bez močenia dve hodiny.

Inkontinentní pacienti majú k dispozícii aj absorpčné pomôcky, ktoré zabraňujú nežiadúcemu zápachu a zachytávajú unikajúci moč. Kritériá na výber najvhodnejšej pomôcky: anatomicky tvarovaná, nekrčivá, koža ostáva suchá a nepodráždená. Pri ich výbere vám najlepšie poradí lekár-špecialista.

Už starí Číňania hovorili, že močový mechúr je zrkadlom duše. U nás je inkontinencia považovaná za tabu, hoci sa dotýka pomerne veľkej časti populácie. No je dobré vedieť, že existuje viacero možností, ako sa s touto poruchou dá vysporiadať a kvalitne žiť.

 

Viac o riešení zdravotných problémov päťdesiatnikov nájdete v knihe Čo s načatým životom?, objednať si ju môžete na 0908 069 388 alebo na info @ klub50.sk, stojí 5 eur, poštovné neplatíte.

 

 

Posledná úprava 23.08.2016

Nájdete nás na FB