Precvičte si svaly, aj tie panvové

Precvičte si svaly, aj tie panvové

Napísala 

Kegelove cviky na posilnenie panvového dna efektívne pomáhajú pri prevencii a liečbe inkontinencie moču. Dokážu zmenšiť, a ak žena či muž prídu v začiatočných štádiách problému, aj úplne odstrániť poruchy vo vylučovaní moču. Pravidelné cvičenie má dokonca i ďalšie benefity, vrátane kvalitnejšieho prežívania sexuálneho života. Tí, ktorí chcú a potrebujú cvičiť, majú teraz zdarma k dispozícii novinku – DVD s názornými ukážkami a zostavami Kegelových cvikov.

Autorkou DVD je úspešná rehabilitačná lekárka MUDr. Jana Vlková, ktorá ho pripravila ako výučbový materiál pre fyzioteraputov a cvičiteľov a, samozrejme, aj ako základnú pomôcku pre všetkých záujemcov o cvičenie Kegelových cvikov. Krstným otcom DVD sa stal Doc. MUDr. Jozef Marenčák, PhD. z Urologického oddelenia NsP v Skalici, ktorý o inkontinencii, teda samovoľnom úniku moču konštatoval, že to nie je ani tak diagnóza, ako symptóm, že s organizmom človeka čosi nie je v poriadku: „Príčin, prečo svalstvo v dolnej časti brušnej dutiny ochablo, môže byť viacero: nesprávna životospráva či nedostatok pohybu, u žien aj vyšší počet gravidít a pôrodov. Väčšinu prípadov inkontinencie tvorí ľahká forma takzvanej stresovej inkontinencie. To je forma, ktorá sa objavuje pri zvýšení vnútrobrušného tlaku, pri kýchaní, kašli, smiechu, prenášaní ťažkých bremien. Lekár, urológ alebo gynekológ, môže po vyšetrení presne určiť, či ide o ochabnutie panvového dna, alebo či inkontinencia signalizuje ťažšie komplikácie. Samovoľný únik moču býva totiž sprievodným javom aj pri cukrovke, skleróze multiplex a iných neurologických ochoreniach.“

Dobrá správa znie, že s touto poruchou sa dá naučiť žiť tak, aby nevylúčila človeka zo sociálneho života. Pomáhajú pri tom absorbčné pomôcky, vložky, nohavičky a plienky, ktoré sú savé, diskrétne a účinne neutralizujú pach moču. Možné je aj chirurgické riešenie, no vo väčšine prípadov, najmä pri stresovej inkontinencii, ktorá tvorí polovicu prípadov, si vie pacient pomôcť sám, ak dodržiava pokyny lekára. Musí sa naučiť vyhýbať činnostiam, ktoré zaťažujú svaly brušnej dutiny. Patrí sem beh, aerobik i dvíhanie ťažkých predmetov. Dávať si treba pozor aj na prechladnutie močových orgánov, nesedieť na studenej zemi a po kúpaní si hneď vymeniť mokré plavky za suché. Doktorka Vlková kladie dôraz na vyváženú stravu s dostatočným prísunom ovocia a zeleniny (niektoré potraviny, napríklad melón, však pôsobia močopudne) a dodáva: „Mnohí ľudia už pri náznaku tohto problému znížia prísun tekutín, čo je však veľká chyba. Koledujú si tak o vznik iných, tiež vážnych zdravotných ťažkostí. Pitný režim treba dodržiavať, piť pravidelne, v malých dávkach, najlepšia je voda a nesladené nápoje. A samozrejme, treba cvičiť, posilňovať činnosť a funkcie svalov zodpovedných za ovládanie močového mechúra. Cviky nie sú náročné. Ak ich človek cvičí pravidelne a správne, dochádza k zlepšeniu stavu až v 80 percentách prípadov.“

Cviky na posilnenie svalstva panvového dna dostali meno po americkom gynekológovi Arnoldovi Kegelovi, ktorý ich prvý predstavil verejnosti. Keďže však nie všade je k dispozícii kvalifikovaný fyzioteraput a niektorí pacienti dávajú prednosť cvičeniu doma, podporila firma Hartmann-Rico vydanie tohto inštruktážneho DVD, ktoré vás názorne zoznámi s trinástimi cvikmi i so zostavou pre začiatočníkov aj pokročilých. DVD a brožúrku, ktorá k nemu patrí, si môžete objednať na www.moliklub.sk alebo na bezplatnej linke 0800 100 150, dostanete ho zdarma.

Posledná úprava 23.08.2016

Nájdete nás na FB