Dodajte pevnosť svojim kostiam

Dodajte pevnosť svojim kostiam

Napísala 

Osteoporózu si spájame s obrazom zhrbenej starenky. Podľa výsledkov meraní denzitometrom sa dá odhadnúť, že hustotu kostí nemá v poriadku až 350 000 ľudí na Slovensku. Len tretina o svojom zdravotnom probléme vie a aj z týchto ľudí sa len osemnásť percent lieči. Čo teda treba robiť, aby sme sa vyhli rizikám zlomenín a iným negatívnym následkom nedostatku minerálov v kostiach?

„Mnohým ľuďom diagnostikujeme osteopéniu, čo je predstupeň osteoporózy, náhodne. Pri bežnom páde si zlomia zápästie či stavec a skončia u lekára. Zlomeniny v takomto prípade nestačí len ošetriť, súčasťou liečby musí byť aj zvýšený príjem vápnika a ďalších minerálov,“ zdôrazňuje ortopéd a traumatológ MUDr. Tomáš Kubranský. „Najmä mamičky malých detí by si mali uvedomiť, že vápnik je v detskom veku veľmi dôležitý. Deti rýchlo rastú a detstvo a obdobie puberty je rozhodujúce v tvorbe kostnej hmoty, pretože vápnik sa ukladá do kostí len približne do 35 rokov. Potom sa už z kostí len odčerpáva.“

Koľko vápnika potrebujeme?

Denná odporúčaná dávka vápnika závisí od veku, pohlavia a iných faktorov, v priemere ide o 800 mg na deň. Vyššiu dávku potrebujú tehotné a dojčiace ženy a ženy v menopauzálnom veku. Denná odporúčaná dávka vápnika u dospelého v prípade zlomeniny je 1 500 mg na deň.

Aké sú prejavy dlhodobého nedostatku vápnika u detí?
- poškodená tvorba a rast kostí a zubov
- časté zubné kazy
- nižší vzrast oproti rovesníkom, zhoršený rast
- rachitída (krivica)

Ako sa prejavuje dlhodobý nedostatok vápnika u dospelých?
- osteomalácia (mäknutie kostí)
- osteoporóza (rednutie kostí)
- paradentóza (uvoľňovanie zubov)
- časté zubné kazy
- búšenie srdca
- nespavosť
- svalové zášklby, kŕče a bolesti svalov
- opary a pľuzgiere v ústach
- ekzémy
- priečna lámavosť nechtov
- zvýšené vypadávanie vlasov
- nadmerné menštruačné krvácanie, zhoršenie príznakov predmenštruačného syndrómu
- škrípanie zubov

Vápnik v strave

Najvýznamnejším zdrojom je mlieko a mliečne výrobky, bohaté na vápnik sú aj rastlinné zdroje ako mak, lieskovce, vlašské orechy, sója a niektoré minerálne vody.

S pribúdajúcim vekom schopnosť využitia vápnika klesá. Dôvodom je nižšia schopnosť tenkého čreva absorbovať vápnik. Na to, aby sa vápnik ukladal priamo do kostí, potrebujeme zároveň prijímať vitamín D3 a vitamín K2, ktoré vápnik nasmerujú presne tam, kde ho potrebujeme – do kostí a zubov.

Nemali by sme kombinovať jedlá s vysokým obsahom vápnika a tuku, s vysokým množstvom vlákniny a s nápojmi s vysokým obsahom fosforu.

Vitamínu D máme málo

Keďže ho prijímame predovšetkým zo slnka a to u nás nesvieti intenzívne počas celého roka, kritickým sa stáva najmä obdobie od novembra do februára. Novorodenci a dojčatá, ktoré nemôžu byť veľmi vystavované slnečnému žiareniu, užívajú v prvom roku života vitamín D v kvapkách. Nedostatok vitamínu D bol zistený u 60 % ľudí každého veku, z toho polovica má hodnoty tohto vitamínu na extrémne nízkej úrovni. Na vine môže byť aj smog, ktorý prepúšťa slnečné žiarenie v obmedzenom množstve, ale aj používanie ochranných opaľovacích prostriedkov a make-upu. Istú úlohu zohráva aj vek, starší ľudia majú zníženú schopnosť prijať vitamín D pri pobyte na slnku. Podobne sú na tom aj ľudia s prirodzene vyššou pigmentáciou či opálení ľudia, u ktorých táto opálená vrstva pôsobí ako filter.

Čím nahradiť deficit

Vápnik je teda pre nás mimoriadne dôležitý, mali by sme vedieť, aké následky môže mať jeho nízky príjem a čím si môžeme nahradiť deficit potrebných látok. Jednou z možností je dodávanie prírodného vápnika zo zomletých vaječných škrupín, ktorý vyrába slovenská farmaceutická firma Biomin v Cíferi. Stáročiami overenú skúsenosť našich starých materí, že škrupina slepačích vajec obsahuje mnoho látok potrebných pre naše zdravie (výskumy ukázali, že okrem vápnika aj fosfor, horčík, meď, lítium, mangán) pretavili do želatínových kapsúl s obsahom čisto prírodného vápnika, ktorý má o 30 % vyššiu vstrebateľnosť ako umelo vyrábaný vápnik. Biomin vyrába aj prípravky s obsahom vitamínu D3 a vitamínu K2, ktoré pomáhajú udržať zdravé kosti a zuby, podporujú imunitu a prispievajú k správnemu vstrebávaniu a využitiu vápnika a fosforu v organizme.
 

Posledná úprava 11.04.2016

Nájdete nás na FB