Varíme diabetikom

Varíme diabetikom

Napísala 

Mária ŠTEFÁKOVÁ, diétna sestra v Národnom endokrinologickom a diabetologickom ústave v Ľubochni už 47 rokov zostavuje stravovací režim pre pacientov, ktorí sa do Ľubochne prichádzajú liečiť s dvomi typmi diagnóz: jedným sú endokrinologické ochorenia, druhým je diabetes mellitus.

Okrem toho takmer štyridsať rokov varí doma manželovi, ktorý je tiež diabetik. Spolupracovala s mnohými vynikajúcimi odborníkmi v diabetológii, učila tisícky pacientov žiť s ich ochorením tak, aby mohli viesť spokojný a plnohodnotný život. Prinášame niekoľko myšlienok z knihy Varíme diabetikom, ktorá zhŕňa jej celoživotné poznanie o tom, čo diabetikom pomáha a čo im škodí. Nech je vašou odmenou za získané vedomosti dobrá glykémia.

Zlaďujeme tri piliere – liečbu, stravu a pohyb

Ku každému diabetikovi pristupujem individuálne, hľadáme spolu taký typ stravovania, ktoré dokáže dodržiavať po celý život, a takú motiváciu, aby stabilizoval svoju glykémiu a znížil hmotnosť, ak to potrebuje. Keď sa liečba, strava a pohyb správne zladia, kompenzácia bude vynikajúca. Keď však diabetik podcení čo i len jeden z tých troch pilierov jeho nového životného štýlu, výsledky budú horšie.

Bola by som rada, keby ste prijali môj názor, že strava diabetika nie je žiadna diéta. Je to systém racionálneho zdravého stravovania vhodný aj pre ktoréhokoľvek zdravého človeka. Jediný rozdiel je v tom, že keď sa na tanier s jedlom pozrie zdravý človek, povie si: aha, je to porcia toho, čo mám rád. Keď sa na tanier s jedlom pozrie diabetik, vyhodnotí v porcii počet sacharidových jednotiek.

Dnešní diabetici majú obrovskú výhodu v tom, že majú k dispozícii glukomery. Ešte pred pár rokmi neboli tieto prístroje takou samozrejmosťou, ako sú teraz. Lenže glukomer nie je iba prístroj, ktorý vám dá informáciu o tom, akú máte aktuálnu glykémiu. Vďaka nemu môžete uvažovať nad tým, prečo máte práve teraz takú glykémiu, akú ste si namerali, a nabudúce si už budete vedieť v podobnej situácii poradiť. Ak máte vysokú hladinu krvného cukru, mohli ste urobiť niektorú z týchto chýb: buď ste si aplikovali nesprávnu dávku inzulínu, alebo ste sa menej pohybovali, viac jedli a zabudli ste počítať SJ v jedle. Pozrite si, čo ste predtým jedli. Ak to bola ryža, poučíte sa a nabudúce si dáte menšiu prociu. Ak sa vám zvýšila glykémia po zemiakovej kaši, nabudúce si pridáte do nej viac masla, pretože viete, že tuk spomaľuje uvoľňovanie sacharidov z jedla. Pri lepšej orientácii vám pomôžu tabuľky a rady, ktoré nájdete v tejto knihe.

Viete však, ktoré tabuľky sú najlepšie? Vaše vlastné glykémie. Glukomer vám dá najsprávnejšiu odpoveď na otázku o každej potravine, ktorú ste zjedli. Ja vám s mojimi tabuľkami a mojimi radami dávam len návod, aby ste sa vedeli zorientovať v tom, čo udrží vašu hladinu cukru v krvi v norme, aby ste si mohli povedať, že robíte pre svoje zdravie to, čo je potrebné.


Ľahké na zapamätanie

Zo živočíšnych potravín nezapočítavame do sacharidových jednotiek tie, ktoré sú tuhé, napríklad syry, tvaroh, bryndzu, mäso. To, čo tečie – ako mlieko a jogurt – započítavame.

Nemali by ste sa dojedať po hlavnom jedle, ale škvŕka vám v žalúdku? Dajte si zeleninu, tá sa – až na malé výnimky (mrkva, kukurica, hrášok, cvikla) – nezapočítava do sacharidových jednotiek. Pravda, ak jej neskonzumujte viac ako 200 – 250 gramov. Pozor! Varený karfiol má síce 0 SJ, ale vyprážaný karfiol má 1 SJ, pretože ste ho obaľovali v múke a strúhanke.

Diabetici sa zvyčajne ovocia obávajú, myslia si, že je „sladké“. Ale ak si zoberú len polovicu grapefruitu, jeden pomaranč alebo dve malé kivi, vždy je to len 1 SJ. Výnimkou je hrozno, tam na 1 SJ stačí zopár bobúľ. Alebo ananás, ktorý má 1 SJ v jedinom koliesku. Keby ste naraz zjedli celý strapec hrozna, či polovicu ananásu, výrazne by ste si zvýšili glykémiu. Stojí vám to za to?

Nechcem, aby ste museli chodiť s váhou pod pazuchou. Bola by som rada, keby ste sa naučili odhadovať sacharidové jednotky v potravinách podľa ich objemu či veľkosti. Aby ste si zapamätali, že napríklad na raňajky je jedno, či zjete 1/3 bieleho rožka alebo klasickej bielej žemle, alebo tretinu lúpačky, alebo polovicu odkrojeného kúska vianočky. To všetko je 1 SJ, ktorá vám nezvýši glykémiu o nič viac ako tenučký 20-gramový krajček chleba. Nie viac, iba o niečo rýchlejšie.

Znamená to, že jedna celá lúpačka má 3 SJ a teda ju rozhodne nebudete jesť vtedy, keď máte glykémiu 10 mmol/l. Ale ak máte stabilizovanú glykémiu na úrovni 5,6 mmol/l, prečo by ste si tú lúpačku občas nedali, ak ju započítate do sacharidového obsahu vašich raňajok? K tomu kúsok rastlinného tuku, ktoré zbrzdí príliš rýchle uvoľňovanie sacharidov. Ak si občas chcete dať na raňajky niečo sladké, dajte si najskôr porciu zeleniny.

Pozor na tmavý chlieb zafarbený karamelom. Ten vám môže veľmi rýchle zvýšiť glykémie a vy sa budete čudovať, ako to, keď bol tmavý. Dávajte prednosť celozrnnému chlebu, tomu, v ktorom vidíte semená a šupky. Všimnite si, aký tenučký je 25 gramový krajec celozrnného chleba s obsahom 1 SJ. Ak zjete na raňajky 100 g tohto chleba, prijali ste 4 SJ. Ak zjete 100 gramov konzumného chleba, to už ste prijali 5 SJ a ak majú mať vaše raňajky 5 SJ na dávku inzulínu, nemôžete si už dať bielu kávu.

Nápoje so sladidlami vám neodporúčam piť. Síce vám nezvýšia glykémiu, ale spôsobia na jazyku sladkú chuť. U diabetika 2. typu sa bude pankreas snažiť vylúčiť inzulín a vy vyhladnete. Zahasíte si smäd, ale začnete pociťovať hlad. Dajte na moju radu a pite radšej obyčajnú vodu. Buď z vodovodu, alebo balenú, s čo najnižším obsahom sodíka.

Ak neodoláte pivu, čo vám spraví? V jednom veľkom pive sú 2 SJ a alkohol. Buďte si istí, že vám nepriaznivo zvýši glykémiu. Ak máte pivo radi, raz za čas si jedno malé doprajte. Ale rozhodne nesmiete vypiť na jedno posedenie dve-tri. A nikdy nie čierne pivo. Ani rezané. Glykémia po nich rýchle stúpa.

Víno zmiešajte so sódou a tento strek nemusíte ani započítať do sacharidových jednotiek. Ak máte naozaj výnimočnú a vzácnu príležitosť a chcete si dať pohárik tvrdého alkoholu, nikdy ho nepite nalačno. Najskôr si musíte niečo zajesť.

Ešte pred pätnástimi rokmi by som knedľu diabetikovi nedala. Teraz mu môžem poradiť: jedna 25 gramová knedľa je 1 SJ, štyri tenké knedle sú teda 4 SJ a 150 g knedlí 6 SJ. Zdá sa, že ide o jednoduché počty, ale uvedomte si, že ste si na tanier zatiaľ naložili iba prílohu a už ste si takmer vyčerpali celý prídel sacharidových jednotiek.

Ak radi chodíte na túry, vždy si berte so sebou nejaké jedlo navyše. Koľko, to sa dozviete presnejšie, keď sami seba otestujete. Štyridsaťpäť minút rezkej chôdze alebo stúpania do kopca vyžaduje doplniť jednu až dve SJ k bežnému dennému rozpisu stravy. Na túru nechoďte sami, ale s priateľmi.

Dôležité nie je to, koľko SJ vám vypočítal lekár alebo diétna sestra, ale to, či sa cítite hladní alebo najedení. Keby sme vám zobrali jeden rožok z raňajok, chýbal by vám? Ak nie, neuberajte si ho sami, ale povedzte to lekárovi alebo diétnej sestre a oni vám upravia liečbu, aby sa nenarušil pomer medzi počtom SJ a dávkou inzulínu. Každý človek má iné potreby čo sa týka množstva jedla.


Viac o stravovaní diabetika nájdete v knihe Varíme diabetikom od diétnej sestry Márie Štefákovej

Objednávajte na tel. č. 0908 069 388 alebo na info(zavináč)klub50.sk.

Kniha plná dobrých rád a receptov stojí 10 eur,

pošleme vám ju poštou na dobierku, poštovné neplatíte.




 

Posledná úprava 28.07.2016
Mária Štefáková

Diétna sestra v NEDÚ v Ľubochni, ktorá učila – a naučila – tisícky diabetikov žiť s ich diagnózou plnohodnotný život. Čitateľom svojich kníh (Varíme diabetikom a Diagnóza Cukrovka, spoluautor Jozef Michálek) želá: „Aby vaša glykémia bola vždy dobrá.“

Nájdete nás na FB