Ako chudne doktor

Ako chudne doktor

Napísala 

Chcete schudnúť a hľadáte obezitológa, ktorý to, čo vám odporúča, vyskúšal na sebe? Doktor Peter Minárik pred ôsmimi rokmi schudol 20 kilogramov.

Dnes okrem praxe v gastroenterologickej ambulancii Onkologickej nemocnice sv. Alžbety v Bratislave vedie aj vlastnú poradňu pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl. Svoje skúsenosti i vedecky overené fakty o tom, čo pri chudnutí naozaj funguje, zhrnul v knihe Vademecum zdravej výživy.

Slovo „vademecum“ pochádza z latinčiny a znamená „zober ma s“, teda vezmi ma so sebou na cestu, v tomto prípade na cestu za pozitívnymi zmenami v živote. Aká bola tá jeho cesta?
– Namiesto pôvodných 90 kg som po roku vážil 70 kg a pritom som jedol viac ako predtým. V priebehu ďalšieho pol roka som zhodil ešte 4 kilogramy, ale tie som neskôr nabral nazad. Dnes si dlhodobo udržiavam hmotnosť 70 kg. Moji rodičia netrpeli obezitou, napriek tomu u mňa sa po skončení vysokej školy začalo prejavovať postupné priberanie. Najprv som rapídne pribral počas povinnej vojenskej základnej služby, 10 kg za jediný rok. Potom som pribral vo veku 35 – 45 rokov. Prispelo k tomu každodenné používanie služobného auta, častá a hojná konzumácia sladkých kolových nápojov, služobné obedy. Každý rok som pribral v priemere 1 kg. Dohromady som teda za 20 rokov takzvaného stredného veku svojho života pribral 20 kg! Vtedy som sa ešte nevenoval zdravej výžive. Keď som mal 46 rokov, vážil som 90 kilogramov. Pri výške 180 centimetrov je to BMI 27,8; podľa tabuliek úroveň nadváhy. Zdravotne som sa necítil zle, preto som to nebral vážne. Horšie som na tom bol s kondíciou a cholesterolom. Chodil som aj do metabolickej poradne, kde mi zakaždým povedali, že by som mal schudnúť a jesť menej živočíšnych tukov.

Začiatky
Aj pre lekára platí to, čo pre všetkých ostatných: nadváha, obezita ani porucha tukového metabolizmu nie sú bolestivé. Ak vás bolia zuby, utekáte k zubárovi – ale s ľahším stupňom obezity sa dá krásne žiť. Chýbajú alarmujúce príznaky, o to je ten proces zákernejší. Sú to takí tichí zabijaci.
Keď som sa rozhodoval, že si otvorím poradňu pre obezitu a zdravý životný štýl, povedal som si, že všetko, čo budem klientom radiť, vyskúšam najskôr na sebe. To znamenalo zmeniť stravu aj pohybové aktivity. Jednorazové krátkodobé diéty z princípu odmietam. Ešte nikdy nikomu nepomohli! Žiadna odtučňovacia kúra nemôže byť úspešná, pretože je dočasná. Akonáhle jedného dňa skončíte s odriekaním, znovu začnete priberať, a keďže telo sa nedostatku bráni, bude si robiť zásoby a priberiete viac, ako ste vážili pred diétou. Výsledkom je známy jojo efekt.
Ak chcete donútiť svoje telo, aby uvoľňovalo tukové rezervy rozumnou rýchlosťou a natrvalo, treba to robiť systematicky – musíte zmeniť približne 90 % starých návykov a ponechať si môžete tak asi 10 % z nich na občasné „prehrešky“. Také množstvo na výsledku nič nepokazí. I ja som od základu zmenil skladbu stravy, veľkosť porcií a pomer jednotlivých potravín na tanieri, ináč by to nikam neviedlo. Zadovážil som si aj krokomer, ktorý mi ukázal, ako málo sa pohybujem. Do práce i domov som sa vozil autom a po ordinácii toho človek veľa nenachodí. Predtým mi krokomer nameral 1000 – 2000 prejdených krokov na deň; teraz k nim pridávam ďalších 7000 – 9000 krokov rýchlou, svižnou chôdzou. Spravidla je to chôdza v rámci prepravy do práce a z práce – prestal som totiž (až na nevýznamné výnimky) používať auto. Chodím autobusom MHD a časť cesty prejdem peši. Podvečerné prechádzky v svižnom tempe a dostatočnej intenzite (6 – 8 km) praktizujem tak často, ako sa len dá. Prestal som používať výťahy (aj smerom nahor) a namiesto pohyblivých eskalátorov používam pri prekonávaní podchodov radšej schody (opäť aj smerom nahor). Musím vždy konštatovať, že nemám mnoho „nasledovníkov“. Aj úplne mladí ľudia zásadne používajú výťahy a pohyblivé schody...


MUDr. Peter Minárik, ONLIFE (Obesity/Nutrition/Lifestyle)
Poradňa pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl
Tel: 0903 437 888 (volajte v poobedňajších hodinách)
alebo píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.


Pokračovanie článku so skúsenosťami MUDr. Minárika s chudnutím nájdete TU alebo v knihe Vademecum zdravej výživy.


Peter Minárik

VADEMECUM ZDRAVEJ VÝŽIVY
– Bol by som rád, keby každý človek, ktorý zoberie do rúk túto knihu a prečíta ju do konca, pochopil, že nie je jedno, čo si po celý život kladie do úst. Že je v jeho záujme, aby poznal overené a neskreslené informácie o tom, čo je dobré jesť a čomu sa sa má na tanieri radšej vyhnúť, – konštatuje MUDr. Peter MINÁRIK v svojej knihe VADEMECUM ZDRAVEJ VÝŽIVY. Ak sa spolu s ním chcete vydať na cestu za zdravím a zdravším životným štýlom, môžete si ju objednať na telefónnom čísle 0908 069 388, alebo v našom e-shope. Stojí 10,00 eur, zašleme vám ju na dobierku, poštovné neplatíte.

 

Peter Minárik a Daniela Mináriková

Rakovina a výživa: mýty a fakty 1, 2

Kontakt, 192 s.

Knihy Rakovina a výživa: mýty a fakty 1, 2 si môžete objednať na 0908 069 388 alebo Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., každá stojí 10,00 eur, pošleme vám ich poštou na dobierku, poštovné neplatíte.

 

Posledná úprava 31.03.2016

Nájdete nás na FB